Trening i arbeidstiden

Er bedriftsledere skeptiske?
Trening i arbeidstiden sies å være ett tiltak man kan sette inn for å redusere både sykefravær og uførhet, men i følge Aftenposten har bedriftsledere liten tro på dette. De refererer til en undersøkelse utført av Synovate for Gjensidige i 2010.

«Kun 14 prosent av sjefene synes dette er meget viktig å satse på, ytterligere 26 prosent synes det er ganske viktig. Også her fordeler svarene seg temmelig likt mellom små og store bedrifter.»

Jeg er litt uenig med Aftenposten her, for det ser da vitterlig ut som 40 % av bedriftslederne som er spurt mener at trening er et viktig eller ganske viktig tiltak? I mine øyne er det et overraskende høyt tall.

Chris Chavez - Spanish Banks Yoga Class - 51
Foto: lulumon athletica

Trening som frelse
Gjennom forelesninger, konferanser og artikler har jeg fått et lite innblikk i noen funn gjort i undersøkelser på trening i arbeidslivet, og kan derfor danne meg en egen mening om temaet. Når Yngvar Andersen snakker om en framtidsvisjon der alle ansatte får 3 timer (obligatorisk) trening i arbeidstiden pr uke kan dette synes som en våt drøm for enhver treningsveileder/personlig trener. Det ville sikret både meg og en flust av mine medstudenter/kolleger arbeid i all framtid, og hele Norge kunne vært smertefrie, veltrente og velfungerende i en evig endorfinrus. Så enkelt tror jeg dog ikke at det er. Og det gjør nok ikke Yngvar Andersen heller.

For det første vil det kreve store ressurser å legge opp treningen for alle ansatte i en bedrift på en måte som kan motivere dem og gi effekt. Det må gis individuell veiledning, eller i det minste veiledning til små, ensartede grupper. Jeg ser for meg at det ellers vil bli som i gymtimene i grunnskolen, der enkelte trives utmerket, mens andre dasser rundt og mistrives med både setting og treningsform. Noen er godt trent fra før, og vil trenge et treningsopplegg som utfordrer dem, mens andre er fullstendig passive og må få et opplegg tilpasset deres (manglende) fysiske form. Som PT ville jeg selvsagt satt pris på en sånn utfordring, men objektivt ser jeg jo at treningstvang på jobben ikke akkurat vil gi trivsel og velvære til alle.

Og da er vi over på neste problem: ikke alle liker å trene, og ikke alle liker de samme treningsformene. Noen elsker ballspill, noen elsker å gå på ski, noen elsker yoga, og noen fastholder at de har så mye og spennende sex at de ikke trenger annen fysisk aktivitet (jeg er litt skeptisk til sistnevnte). Hvordan skal man favne alle disse på en motiverende måte? Beklager, jeg syns ikke det ser ut som en reell hverdag.

Jeg tror ikke at påtvunget trening automatisk gir god helse. Helse handler om mer enn bare fysisk form og fravær av sykdom. Her er jeg på linje med WHO, som definerer helse slik:

«Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.»

Det er ikke bare fysiske årsaker som fører til fravær i arbeidslivet, og man kan godt argumentere for at trening også virker forebyggende mot psykiske lidelser, men poenget mitt er at dersom du gruer deg til arbeidsdagen fordi du vet du vil bli tvunget til å delta på dagens «gymtime» vil du slett ikke føle velvære. Du vil ikke føle overskudd og glede. Kanskje vil du føle at presset trigger angst, dersom du er disponert for dette. Kanskje vil du oppleve at rygg-, mens- eller andre plager er litt verre på dager med «gymtime», fordi psyken leter etter en vei ut av en ubehagelig situasjon. Som i gym eller svømming på ungdomsskolen, som du skulket for å unngå ekle kommentarer i dusjen eller i frykt for å dumme deg ut eller bli valgt sist til laget i basket.

Trening er en fantastisk glede for noen, men ikke for alle. At jeg føler glede, overskudd og velvære ved å trene betyr ikke at du gjør det. Jeg kan argumentere for alle de positive effektene ved trening, både fysiske og psykiske, uten at du er åpen for disse argumentene i det hele tatt, fordi du forbinder trening med tvang og ubehag. Jeg mener ikke at man skal fortsette å unngå alt man føler er ubehagelig, men jeg tror heller ikke at det å få trening tredd nedover ørene i arbeidstiden nødvendigvis er et gode.

Zen Water
Foto: darkpatator

Utseende og slanking vs helse
Rekk opp hånda alle som forbinder trening med slanking og utseende.
Det er ikke til å legge skjul på at svært mange er opptatt av kroppens utseende i større grad enn helsa si. Ønsker vi at arbeidsplassen skal bli enda en arena for slankepress? Enkelte arbeidsplasser er det allerede, fordi jobben i seg selv handler om nettopp kropp og utseende, men vil vi virkelig overføre dette til flere steder? Jeg tror trening på arbeidsplassen vil føre med seg økt press, både utseendemessig og helsemessig. Og jeg tror ikke dette presset vil virke helsefremmende. Jeg tror det vil føre til at mange føler at de mislykkes.

Hvilke krav vil arbeidsgiver stille til deg som arbeidstaker dersom trening ikke virker forebyggende mot sykdom? Hva om trening ikke er veien å gå for deg? Om du for eksempel har ME, og trening gjør deg dårligere? Er det alltid sånn at trening er løsningen? Nei, det er ikke det. Det er ikke sånn at dersom du trener så holder du deg automatisk frisk og arbeidsfør i alle år, og kan gå ut i pensjon med overskudd og en velfungerende kropp. Dessverre, kan man jo si.

Fysisk aktivitet mot ryggplager – ikke effektivt?
I Aftenpostens artikkel refereres det også til en vitenskapelig artikkel utgitt i Scandinavian Journal of Work, Environment and Health som viser at fysisk trening har liten eller ingen effekt mot ryggplager. Dette overrasker meg, da det er det motsatte av hva vi ble fortalt på Opp av sofaen-konferansen i januar, og motsatt av funn referert på forelesninger på NIH. Siden jeg ikke har lest artikkelen selv vet jeg heller ikke mer om hvilke(n) treningsform(er) som ble undersøkt, bortsett fra dette lille utdraget fra Aftenpostens artikkel:

«De treningsprogrammene forskerne henviser til dreier seg om både simulerte og reelle arbeidsoppgaver, som skal sette arbeidstagere med ryggplager i stand til å komme tilbake på jobbrasket mulig. Og tanken bak det hele er at ryggpasienter av frykt for smerter lett forholder seg passive. Denne passiviteten bidrar i neste omgang til at de får enda større ryggplager. Dermed er de inne i en ond sirkel. Og det er denne sirkelen man forsøker å bryte, ved bruk av fysiske aktiviteter.»

Dette ser mer ut som arbeidstrening enn fysisk trening for meg, men igjen: jeg har ikke lest den vitenskapelige artikkelen.

40+290 Notch
Foto: bark

Treningsglede, bevegelsesglede
1/5 av Norges befolkning er inaktive, i følge Helsedirektoratet. Hverdagen vår er mer og mer basert på stillesitting, enten det er på jobb, i bilen eller hjemme foran pc/tv. Vi kan velge rulletrapp, heis og rullebånd i stedet for å gå. Vi kan sende en melding for å høre om venner er hjemme, i stedet for å gå hjem til dem og ringe på og risikere bomtur. Vi kan kjøre de fem minuttene bort til butikken, og trille varene i vognen bort til bilen når vi har handlet, i stedet for å gå til butikken og bære varene hjem.

Dette er et reelt problem for samfunnet, men viktigere vil jeg påstå: for individet. Jeg skulle gjerne sett at alle fant glede i trening, eller rettere sagt: at alle fant en fysisk aktivitet de likte. Jeg skulle også ønske det var så enkelt at trening var løsningen på alle kroppslige og psykiske plager. Hvor fantastisk hadde ikke det vært?Jeg skulle ønske alle kunne oppleve gleden ved å ha kondis til å leke med ungene, og styrke til å ommøblere uten å bli utslitt. Jeg skulle rett og slett ønske at alle fungerte optimalt i hverdagen, både hjemme og på jobb, og at de i tillegg hadde overskudd til å bruke helgene på utflukter i skog og mark.

Med min utdanning kan jeg hjelpe de som ønsker det, enten de har treningsbakgrunn eller ikke. Men jeg kan ikke tvinge noen til å trene, eller love dem at trening er en forsikring mot dårlig helse. Det er for mange faktorer som spiller inn. Vi vil ikke kunne ta for oss alle de nødvendige faktorene ved hjelp av trening i arbeidstiden, for det vil kreve altfor store ressurser.

(Tidligere publisert på kaffedamen.blogg.no)

2 thoughts on “Trening i arbeidstiden

Kommentarer er stengt.