Treningsutstyr for mosjonisten

Jeg er langt i fra en utstyrsfreak, og mener at det er andre ting ved trening som er viktig enn å ha den dyreste sykkelen og siste skrik i treningsklær. Det er allikevel enkelte ting man må koste på seg før man setter i gang, for å forebygge feil belastning, skade og ubehag.

Walk a Mile in My Shoes
Sko som er tilpasset din fot og din type trening er helt nødvendig. Skal du løpe på tredemølle, asfalt eller i skogen, sykle, spille tennis eller være med på aerobic? Vil du trene innendørs eller utendørs? Hvordan er foten din formet, og hvordan treffer den bakken? Det er mye å ta hensyn til for å finne riktige sko.

http://www.flickr.com/photos/lululemonathletica/5076462967/

Skal du variere mellom treningsformer bør du har flere par sko. Det er en overflod av forskjellige merker og typer der ute, og det kan være vanskelig å finne fram for en nybegynner. Dersom du har problemer med ankler, knær, hofter eller rygg anbefaler jeg at du tar kontak med en fysioterapeut eller Löplabbet for å få hjelp til å finne riktige sko til deg. Betjeningen i sportsbutikkene skal også kunne hjelpe, men der er spesialkunnskapen varierende.

Kun kvinner
Det er ikke bare sko som er viktig for kvinner. En god sports-bh forebygger smerter  i nakke og rygg, og gjør treningen mer behagelig. De fleste trenings- og kvinneblader med respekt for seg selv har jevnlig artikler om og tester av sports-bh´er. Det kan være nyttig lesing for å plukke opp tips om hva som finnes på markedet.

I likhet med skoene skal sports-bh´en være tilpasset din kropp og ditt bruk. For kvinner med store bryster er det ekstra viktig med god støtte under trening. Be betjeningen om hjelp til å måle deg, for å finne riktig størrelse. Det kan være at du må gå ned én størrelse for å få god nok støtte. Velg en modell som er behagelig å ha på, som presser brystene godt inn mot kroppen, og har brede stropper.

Skadeforebygging generelt
Enten du er tilknyttet et treningssenter eller et idrettslag er veiledning i din foretrukne treningsform en god forsikring mot skader. Grunntrening er også nødvendig for å forebygge skader og smerter. Les mer om idrettsskader på Skadefri.no.

 

 


2 thoughts on “Treningsutstyr for mosjonisten

  1. så bra innlegg! Viktig at du skriver om dette! Jeg mener som deg at man kan trene som man er, man får like godt utbytte om man har en grønn sykkel som var fjordårets farger istedenfor rød som er hipp i år. (feks.) Men, sko til ditt trenings-bruk det har så mye å si, feil sko utgjør kanskje ikke skade med en gang, men med trening over tid så kan plagene man får kanskje være kronisk. Her er det viktig synes jeg å investere i gode sko, det er en investering for livet!

    Samme med sportsbh som du nevner, jeg har tidligere trent med feil type for meg og merker stor forskjell på skuldrene nå som jeg har funnet en som passer!

    Fortsatt god helg til deg! 🙂

Kommentarer er stengt.