Fibromyalgi og vær

Vekslende vær og temperaturer, nedbør og vind gir meg mye smerter. I går blåste det helt vanvittig. Så mye at jeg var litt redd for at skolebussen til junior skulle blåse av veien på de flate partiene av turen. Siden jeg syns det høres helt idiotisk ut med smerter forårsaket av vær googlet jeg fenomenet, og fant dette:

http://www.fibromyalgia-symptoms.org/fibromyalgia_weather.html

Det er altså ikke bare meg. Men noen forklaring, nei se, det finnes ikke. Det er frustrerende å føle at man ikke har kontroll på sin egen kropp på denne måten, og jeg blir relativt gretten og ubehagelig å være i hus med. Heldigvis er det skoledag, så junior slipper å henge med surpomp-mamma. Det er ikke bare det at smertene gnager hele tiden, men tanken på alt jeg ikke får gjort, tap av kontroll, og tap av mestringsfølelse, spesielt i forhold til jobb og mammarolle. Og akkurat disse tankene vet jeg er en vedlikeholdende faktor, så jeg prøver å la være. Det er bare ikke så lett.

Nimbus Tuesdays

Det jeg vet funker er en kombinasjon av:

  • bevegelse – yoga, tur, trening
  • hvile
  • hyppigere måltider
  • drikke mye vann

Altså veksling mellom fysisk aktivitet og restitusjon (hvile, næringsinntak og væskebalanse) gjennom hele dagen. Den første delen, fysisk aktivitet, er enkel å få til. Det er mye lettere å takle smertene mens jeg er i bevegelse enn når jeg sitter stille. Problemet er at restitusjonen er vel så viktig, og det krever at jeg klarer å slappe av. Både i kropp og hode. I dag er en god dag for å øve på det, kjenner jeg. Hver gang jeg har smerter blir jeg bittelitt flinkere til akkurat det. Det tar kortere og kortere tid før jeg innser hva jeg må gjøre (selv om jeg ikke kom på at jeg kan ta smertestillende før i 17-tiden i går, etter å ha gått med økende smerter hele dagen).

Det hjelper meg å ha en plan for dagen. Den bør ikke være rigid, for det er ikke sikkert jeg klarer å gjennomføre den, men det er nyttig å ha et slags overblikk over hva som henholdsvis må, bør og ikke trengs å gjøres. På den måten har jeg oversikt over hvordan jeg må disponere kreftene mine. For eksempel vet jeg at jeg må ha overskudd til å få junior avgårde til skolen, og krefter til å ta leksekampen som utvilsomt kommer i ettermiddag. Jeg bør klare å jobbe noen timer, siden dette er hjemmekontordagen min denne uka. Det er ikke like viktig at jeg tar oppvasken eller klesvasken, selv om det trengs, og det er helt unødvendig å vaske gulv. Denne metoden er en individuell tilpasning basert på The Spoon Theory, og hjelper meg å forebygge stress og anspenthet, og dermed mer smerter.

Det første jeg skal gjøre er uansett å spise frokost, og deretter gå en tur med Toyah for å få opp pulsen litt.

Høyere puls = bedre blodgjennomstrømming + endorfiner = mindre smerter.

Les også:
Diagnostisert.no: Når kroppen er en krigssone

 

12 thoughts on “Fibromyalgi og vær

  1. Jeg går stadig på den smellen med værforandringer… glemmer hva det innebærer, planlegger en actiondag og skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer så mye som vanlig og hvorfor smertene er så sterke. Burde ha et barometer som viser «Hold deg hjemme!» når det er sterke lavtrykk på gang 😉

    Kult at du også har god effekt av pulstrening, det lindrer veldig!

    1. Hehe, godt det ikke bare er meg som er glemsk. Utrolig lang læringstid på akkurat dette tydeligvis. Men et barometer ville hjulpet. 😉

      Ja, har akkurat vært ute og gått i bakker nå, det hjelper. Passer på å gjøre store bevegelser med armer og bein også, for jeg blir så sammenkrøpet når jeg er anspent. Ser sikkert helt gæren ut der jeg går med laaange skritt og slenger armene rundt i sirkler. 😉

    1. Ja, det hadde vært veldig interessant om noen kunne finne ut hvorfor været påvirker oss til de grader. Vind og nedbør er absolutt det verste for meg også. Selv om jeg holder meg varm med både klær og fyring kjennes det ut som kulda sitter på innsiden av leddene.

  2. Huff ja, jeg har fått en skikkelig backlash med lang, dårlig smerteperiode etter at jeg flyttet til Göteborg i vinter. Først etter en måned var det noen son informerte meg om «kyleffekten»… som visstnok alle andre vet om, nemlig at det alltid er dårlig vær og kjennes kaldere der pga av vind og lavtrykk som kommer inn fra havet.
    Jeg hadde blitt kronisk optimist etter å ha bodd i innlandet lenge, og har ikke tenkt så mye på hvor værpåvirket jeg er, så dette ble litt sjokkartet. Jøss, liksom, nå gjør jeg jo alt riktig og allikevel kræsjer helsa sånn? Mitt opphold var jo aldri tenkt å være annet enn midlertidig (men nødvendig nå pga av jobben til Herr Fryx) men nå funderer vi på alternativene. Kanskje sørlandet? Opprette en lokal ørkensone i grenseområdet?

    1. Uff, leit å høre at du er dårligere. Det er så frustrende med tilbakefall, når man tror at alt går bra. Sannsynligvis er det en god egenskap å tro og håpe at bedring er varig, men skuffelsene når man går på en smell er tunge. Klimaet i Göteborg er vel omtrent som i Oslo, vil jeg tro? Vinden inn fra Oslofjorden var ikke heldig for meg i hvert fall. Sørlandet om vinteren er kanskje også kaldt og vindfullt? Men ørkensone høres ut som noe å satse på. Lage sandkasse av Halden? 😉

      1. Sandkasse og varmeanlegg i Halden= bra plan! Ja jeg var litt overrasket over dette, men det viser seg at klimaet i Göteborg er mye verre enn Oslo, ubeskyttet og relativt flatt mot vest = litt som Bergen uten golfstrømmen med ekstra mye vind. Stormene blåser raskt forbi, siden det ikke er fjell der som fanger dem, så regnperiodene er kortere. Det er jo lenger sør, men det merkes ikke mye pga av den fine «kyleffekten», en vanlig vinter slasker mer rundt null enn på minus 10.
        Tenk at jeg noengang skulle bli så interessert i meteorologi…. 😉

      2. Halden kommer til å bli det perfekte bo- og feriested for alle med leddsmerter! I stedet for Spania flytter vi til Østfold. 😉 Det høres ikke ut som Göteborg er optimalt. Jeg har bare vært der en gang, om sommeren, men selv da husker jeg det blåste stort sett hele tiden.

  3. Mine dager består mye av det samme,vet liksom hvor lang levetid jeg har,og må legge dagen opp etter det. kan være utrolig frustrerende,for man vil ofte mer enn man klarer..ja til flere varme dager;-)

    1. Ja, det er utrolig frustrerende til tider. Godt vi kan se fram mot våren nå! Håper det blir en vår og sommer med mange varme dager. 🙂

  4. Kjenner meg SÅ igjen. Godt å se at det ikke bare er meg 😉
    Jeg spurte legen min om dette sist jeg var der, da sa han » det er ingen som er så værsjuke som de med fibromyalgi». Så sånn er det. En dag med regn eller litt vind går sånn passe bra, men blir det over flere dager slik som nå er det helt forferdelig. Tilogmed mannen min merker det, ungene sikkert også uten at de sier det. Vondt over alt, lydfølsom, sliten trøtt, migrene mmm.
    Rart det der 😀
    håper du får en fin søndagskveld.
    /myr

Kommentarer er stengt.