Forberedelser til PT-kurs

Fra torsdag til søndag skal jeg være på undervisningssamling på NIH. Siste del av utdannelsen min, PT-kurset, har startet. Jeg er spent på hvordan det blir, av flere grunner. For det første har jeg slitt mye med fibromyalgien de siste månedene. Ja, faktisk det siste halve året. Det har derfor blitt mye mindre trening enn tidligere. Dette er litt catch 22, for mye smerter = mindre trening, og mindre trening = mer smerter. Jeg prøver å finne ut av dette regnestykket. For det andre har jeg fått inntrykk av at PT-kurset er vanskeligere enn de foregående, og er redd for at jeg ikke skal klare å gjøre det så bra som jeg vil. Og for det tredje, jeg jobber jo foreløpig ikke i bransjen, derfor blir dette mer teoretisk enn det burde for meg. Jeg er sikkert ikke den eneste, men jeg ville altså følt meg litt tryggere om jeg hadde litt jobberfaring.

Jeg starter med forberedelse i dag. Denne helgen skal i stor grad handle om styrketrening. Hele torsdagen og mesteparten av fredagen går med til teori, og jeg vil friske opp kunnskapene fra både grunnkurs og treningsveilederkurset. Det er jo sånn at stoff man ikke bruker til daglig, eller i det minste periodevis, faller bort med tiden. Jeg husker nok en del, men på ingen måte så mye som jeg ville gjort om jeg jobbet med det hver dag. Siden jeg heller ikke har trent styrketrening selv de siste månedene har noen av teknikkene gått i glemmeboka. De kommer nok raskt fram igjen, men jeg vil være på den sikre siden. Dette kurset VIL jeg ha god karakter på, men viktigst: virkelig få med meg innholdet fra. Nå skal jeg snart ut i den virkelige verden!

Michael

Pensum på dette kurset inneholder et par bøker jeg allerede har kjøpt, blant annet Styrketrening – i teori og praksis og Aktivitetshåndboken. I dag og i morgen kommer jeg til å konsentrere meg om styrketreningsboka, og dessuten notater og utskrifter fra tidligere kurs. I tillegg til det rent faglige må jeg sette opp en kjøreplan for disse dagene, for på torsdag og fredag skal jeg ikke bare på skolen, men også på jobb. Dessuten må jeg sannsynligvis flytte mellom hoteller, fordi det ikke var ledig den ene natta på Olympiatoppen Sportshotell. Som om ikke det var nok skal jeg i banken med tidligere huseier på fredag ettermiddag for å avslutte depositumskonto.

Jeg er forberedt på at dette blir en veldig slitsom helg, både mentalt og fysisk. Jeg vet at jeg klarer å gjennomføre det, men jeg er bekymret for formen min uka etter. I sånne tilfeller som dette mobiliserer jeg så voldsomt at jeg «overhører» signalene fra kroppen om at jeg må ta det med ro. Planen var å sørge for nok og god søvn disse siste dagene før avreise, for å legge forholdene så godt til rette som mulig, men så ble junior syk natt til i går. Han var dårlig hele dagen, og skal ikke på skolen i dag heller. Jeg vil være helt sikker på at han er kvitt omgangssyken først. Dermed blir det ikke optimal oppkjøring. Ikke denne gangen heller, får jeg vel si. Men jeg kan gjøre det så lett som mulig for meg selv ved å planlegge og være forberedt.

Bildelisens.

2 thoughts on “Forberedelser til PT-kurs

  1. Stakkar junior (og deg).
    Skjønner det er vanskelig å finne balansen mtp trening og smerter, men håper du gjør det.
    Høres ut som en slitsom, men spennende, helg. Håper du klarer å nyte den litt, og at du har mulighet til å slappe av litt i uken som kommer? Hente deg inn?
    Du har en beundringsverdig stå-på-viilje! Imponerende! Og det gir resultater også! Tenk at du snart er ferdig, da???

    God bedring til junior!

    1. Takk, han er heldigvis bra igjen nå, og tilbake på skolen. 🙂
      Jeg gleder meg veldig til å bo på hotell! Elsker det! Og faglig er det jo veldig spennende også. Absolutt verdt å bli sliten (eller utmattet, heter det vel) for. Mandag har jeg absolutt ingen planer, for jeg vet at jeg vil trenge den dagen til å bare slappe av, og resten av uka skal jeg bare jobbe én dag, og gå på et par møter. Det blir god tid til restitusjon, hvis det ikke dukker opp noe uforutsett. 🙂
      Ja, snart ferdig! 😀

      Ha en strålende onsdag!

Kommentarer er stengt.