Kostholdsanbefalinger, lavkarbo, lavkalori og synsing

Syns du kostholdsdebattene i media og på nett er forvirrende? Hvem skal man egentlig tro på, når fagfolk som leger og ernæringsfysiologer går ut og forsvarer kostholdstilnærminger som er mer eller mindre motsatt av hverandre? Man skulle jo tro at forskere, leger og ernæringsfysiologer ville komme fram til det samme resultatet: dette er bra for kroppen din!

http://www.flickr.com/photos/janekm/2255930322/

Statens anbefalinger
Helsedirektoratets anbefalinger går kort sagt ut på:

  • 5 om dagen – frukt og grønnsaker
  • Grove kornprodukter daglig
  • Magre meieriprodukter
  • Fisk til middag 2-3 ganger i uka
  • Magert kjøtt/magre kjøttprodukter
  • Matoljer, flytende og myk margarin framfor hard margarin og smør
  • Vann som tørstedrikk
  • Unngå mat og drikke med mye sukker
  • Begrens saltinntaket

I tall ser det slik ut:

  • Karbohydrater: 50 – 60 energiprosent
  • Fett: 25 – 35 energiprosent (mettede fettsyrer og transfett maks 10 energiprosent)
  • Protein: 10 – 20 energiprosent

Relativt oversiktlig og greit. Dette kostholdet skal altså påvirke folkehelsa posititivt, og redusere livsstilssykdommer i befolkningen. I tillegg kommer anbefalingene om fysisk aktivitet, som sammen med kostholdet skal gi bedre generell helse. Ok, dette er det jeg forholder meg til gjennom utdannelsen min, og dette er det jeg skal overbevise kundene mine om at er det beste for dem. Eller?

Lavkarbo
Lavkarbo er et paraplybetegnelse på kosthold med lavt karbohydratinnhold. De mest omtalte er:

Det er store forskjeller mellom disse. Lindbergs anbefalinger er ikke veldig annerledes enn de statlige (selv om man får inntrykk av det i media). Han skiller mellom typen karbohydrat (raske/langsomme), og anbefaler mer protein. Atkins og Paleo er såkalte low carb high fat-dietter (LCHF), og karbohydratinntaket er betraktelig redusert i forhold til de statlige og Lindbergs anbefalinger. I tillegg anbefales høyere fett- og proteininntak. Felles for disse er at de fokuserer på stabilt blodsukker.

lunch

Lavkalori
Norges lavkaloridronning er selvsagt Grete Roede. Dette kostholdet baserer seg på de statlige anbefalingene, og metodene innebærer bruk av fysisk aktivitet i tillegg til redusert kaloriinntak for å oppnå vektnedgang. Det finnes utallige lavkaloridietter der ute, fra moderat kalorireduksjon til det som kalles very low calori diets (VLCD). Roedemetoden er nok å foretrekke framfor mange andre.

En jungel av eksperter
Det skal ikke mer til enn et lite Googlesøk på «diets» eller «slankekurer» til for å se hvor uendelig mange meninger og metoder det finnes om og for kosthold og slanking. Bare se på en hvilken som helst nettavis:

Dagbladet: Hexedoktoren
VG: Guru-råd: Ikke for sent å komme i sommerform
DN: Slik får du fart på kaloriene
Nettavisen: Er frokosten din bra nok?

Og dette er bare 4 av de norske nettavisene. Hva med alle de utenlandske? Alle bloggene? Alle forumene? Det er nesten umulig å orientere seg, og man skal være ekstremt kildekritisk før man bestemmer seg for at noe er sant og riktig. Alle ekspertene, eller «ekspertene», mener at de sitter på det rette svaret for akkurat din kropp. Slankeindustrien verden over er en vanvittig pengemaskin, og du skal ikke ta for gitt at alle involverte har din helse som prioritet. For i bunn og grunn handler det ikke om vekt, men om helse.

green soybeans / 枝豆

Fasiten?
Nei, jeg har selvsagt ingen fasit. Jeg grunner faktisk veldig mye på dette, både med tanke på hvordan jeg skal kunne råde mine framtidige kunder, hvordan jeg skal kunne selge slankemetoder (som jo de fleste treningskjeder tilbyr), hvordan jeg skal kunne svare på kritiske spørsmål og påstander, og hvordan jeg skal forholde meg til hva jeg tror og mener kontra de anbefalingene som gis med tanke på livsstilssykdommer. Hvordan skiller jeg mine personlige erfaringer med slanking, sykdom og spiseforstyrrelser fra jobben som treningsveileder/PT?

Jeg mener at veldig strenge dietter ikke hører hjemme i en generell helsediskusjon. Jeg mener også at man i størst mulig grad skal satse på en livsstilsendring, ikke en diett, dersom man ønsker varig vektnedgang. Dette er ikke revolusjonerende på noen som helst måte, faktisk er det ikke sexy i det hele tatt. Det krever målrettet arbeid over tid. Sorry, ingen quick fix. Men hvilken livsstil du skal velge, det må være opp til deg. Hvilket kosthold vil du sannsynligvis klare å leve med resten av livet? Her må du tenke litt praktisk, og sette deg inn i hva de forskjellige kostholdene innebærer.Til syvende og sist mener jeg det er individuelt hvilket kosthold man bør velge, og at ikke den ene eller den andre metoden nødvendigvis er riktig. Det går an å prøve seg fram, men vær da klar over at du må prøve over tid, gjerne 2-3 måneder, for å se om du har effekt. Helsemessig så vel som vektmessig. Det hjelper lite å rase ned i vekt om du føler deg helt forferdelig underveis.

Dersom du har en sykdom som krever en spesiell diett må du selvsagt henvende deg til lege/ernæringsfysiolog.

Mine erfaringer
Da jeg fikk fibromyalgidiagnosen i 2007 la jeg, etter legens anbefaling, om til Lindbergs kosthold, men uten brødvarer. Jeg opplevde da å bli kvitt tilbakevendende mageproblemer og migrene, og at vekta gikk nedover ganske fort. I tillegg ble ansiktshuden min roligere, og jeg ble mindre plaget av acne. Det viste seg etter hvert at jeg ikke tåler gluten, og at jeg dessuten har rosacea.

Jeg opplevde det ikke som spesielt vanskelig å legge om kostholdet, og de gode effektene var selvsagt en motivasjon til å fortsette. I dag spiser jeg nok nærmere det staten anbefaler, og i perioder uten trening legger jeg da raskt på meg. Migrenen har ikke kommet tilbake, noe jeg er veldig takknemlig for. Med andre ord tror jeg Lindbergs kosthold passer kroppen min bedre. At jeg ikke følger det nå henger bare sammen med latskap. Det krever litt ekstra planlegging å ikke spise brød/knekkebrød til flere måltider om dagen.

Selv om jeg har hatt god effekt av dette kostholdet betyr ikke at jeg uten videre vil anbefale det til alle andre. Min individuelle erfaring er ikke nødvendigvis overførbar til deg. Jeg er heller ikke helfrelst i den ene eller andre retningen. I utgangspunktet mener jeg kosthold bør være en ukomplisert sak:

Finn ut hva kroppen din trives best med, og lev deretter.

Bildelisens.


12 thoughts on “Kostholdsanbefalinger, lavkarbo, lavkalori og synsing

  1. Gode råd. Har selv kuttet gluten, laktose og sukker og erstattet det med et delvis rawfood basert kosthold med fisk og sjømat til. Funker som fjell for helsa etter mange år med lavt stoffskifte. Stor bedring 🙂

  2. Tykkjer du er inne på noko vesentleg, dette med kosthald slår ut så ymse på folk. Kvar einskild bør finne ut kva som passar ein best. Dette er ikkje noko hokus pokus område. Eg har god effekt av lchf, eg og tykkjer det med brød er vanskelig.

    1. Ja, jeg tror det er veldig individuelt hva som passer kroppen, og at det er viktig å lytte til hva den «sier» for å føle seg tilpass. Etter at jeg sluttet med gluten skjønner jeg i hvert fall hvorfor jeg alltid følte meg småkvalm, oppblåst og uvel. 😉

  3. Enig med deg. Man må finne hva som funker for en selv. Kjenner selv at noen matvarer er bedre for meg enn andre (men så har jo jeg en spiseforstyrrelse, og er fortsatt litt vanskelig å vite hvilken «del» av meg som gjerne vil kutte ut en matvare – blir jeg virkelig dårlig av sukker, eller er jeg bare redd for sukker? Etc). Men jeg finner sakte frem til hva som er sunt og bra for meg. Og jeg synes ditt siste råd er det eneste man kan ta til seg i dag – for herregud, så forvirrende det er med alle de ekstreme diettene – kroppen er ganske flink til å si ifra hva den trives med. Og alle kropper er vel forskjellige, så man må finne hva som funker for en selv.

    Supert innlegg!

    Sv:
    Og jeg sier JA TAKK og JIPPI hvis du har tid og mulighet. Men det blir jo en god stund til, da ;o)

    1. Ja, det er jo helt klart et problem å skille mellom hva kroppen mener og hva hodet mener av og til. Men når man er klar over at det kan være en konflikt der har man i alle fall kommet et stykke på vei. 🙂 Jeg kuttet helt ut sukker og søtningsstoffer da jeg la om kostholdet i 2007, og merket helt klart en bedring, men det ble rett og slett for upraktisk å holde på med det til daglig. Nå er jeg fornøyd når jeg klarer å redusere det så mye som mulig. For eksempel ved å ikke drikke brus/lettbrus, ikke bruke sukker/suketter i teen, osv. Småting som fort blir store hvis man bruker det daglig.

      Klart jeg har tid og mulighet! Bare si fra. 🙂

  4. Supert innlegg! Jeg har også prøvd lavkarbokosthold, både for å gå ned noen kilo og fordi det føles veldig bra. Jeg merker at jeg får mer energi, føler meg friskere og huden blir klarere. Brød og jeg fungerer ikke så bra, og jeg bruker innimellom Esekelbrød fra helsekostbutikken i stedet. Anbefales! Men jeg tenker det er viktig som du skriver at hver og en må finne hva som passer best!

    Ha en fin kveld:-)

    Karianne

    1. Akkurat det samme som jeg merker når jeg holder meg til lavkarbokostholdet. 🙂
      I perioder syns jeg det er helt greit å leve uten brødvarer, men når jeg er sliten/stresset merker jeg at det er vanskelig å skulle planlegge hvert måltid. Spesielt den første måneden vi bodde her, for da hadde vi ikke fryser. Jammen er jeg avhengig av det! Nå er den heldigvis på plass, så jeg har masse frosne grønnsaker, fisk og kylling. Da er det ikke så vanskelig å bare slenge sammen en wok for eksempel. Det tar jo nesten ikke mer tid enn å smøre et par knekkebrød, og jeg føler meg mye «lettere» etter et sånt måltid.

      Takk for tips om Esekelbrød, skal teste det! 🙂

      Ha en flott vårsøndag!

  5. Det jeg synes er vanskelig med f.eks LCHF er den voldsomme ressursbruken et slikt kosthold kreves. «Alle i hele verden» kan ikke ha et kosthold basert på kjøtt og fett. Jeg antar at kanskje så få som et par prosent kan leve slik, gitt at veldig mange andre er vegetarianere for å veie opp.

    Dét sliter jeg med. Vi bruker for mye ressurser allerede, og det er opplest og vedtatt at man kan mette flere ved å dyrke korn enn gras til kuer. Samtidig er mennesket kjøttetere, så ja… Det er ikke så enkelt å mene så mye, men *jeg* tror ikke at det er bra for hverken mennesket eller jorden at hovedingrediensen i alle ens måltider er døde dyr.

    1. Ja, det er jeg helt enig i. Det er et poeng som må tas med i betraktningen når man velger hvilken vei man skal gå. Siden vi ikke bare er kjøtteter, men også planteetere, mener jeg det blir helt feil for kroppen med så mye fett og protein, i tillegg til det faktum at det ikke er et bærekraftig kosthold rent miljømessig.

  6. Bra innlegg, en god oversikt og en god «konklusjon». Ingen kan si hva som er fasiten for ALLE uansett. Men det er viktig med saklig og god informasjon slik at alle kan ta egne valg for hvordan de vil leve!

Kommentarer er stengt.