Bibliotekfangst

Dagens mål med bibliotekbesøk var å finne bøker og lydbøker til junior. Selv om han sluker skjønnlitteratur på cd, er han, som mange andre gutter, lite interessert i å lese selv. Jeg har derfor svelget en kamel eller to, og bestemt meg for  å bestikke ham for å komme i gang med lesing. Han får heretter 10 kroner pr bok han leser og kan fortelle om etterpå. Det holder altså ikke å late som han leser, eller å rase gjennom bøkene uten å få med seg innholdet. På sikt er jeg ganske sikker på at han kommer til å lese (skjønnlitteratur) fordi han har lyst, men akkurat nå er det nødvendig med litt ekstra motivasjon. Faktabøker leser han gjerne, og leseforståelsen er det ingenting å si på.

Dagens fangst
Skjønnlitteratur

Steffen R. M. Sørum – Reisen til Det hellige land
Dette er første bok i en serie på fem om korsfarerne. Jeg valgte denne fordi junior er opptatt av krig (og mor gremmes), og på denne måten tenker jeg at han snikhistorifiseres . Dessuten har jeg hørt mye bra om denne serien.

K. A. Applegate – Animorphs. Invasjonen
Første bok i en sci-fi-serie på ca en milliard, etter det jeg kunne se på biblioteket. Jeg fikk denne serien anbefalt av en venninne med en litt eldre sønn, og satser på at den er så fengende at junior har lesestoff i evigheter framover.

Faktabøker
Eirik Newth – Tallenes verden
Matte og tall er ikke juniors beste venner, men med denne boka tenker jeg han kan få et litt mer positivt syn på saken.

John Malam – The Bombing of Hiroshima
Engelsk faktabok med ordliste bakerst. Junior er flink i engelsk, og kan med fordel lese litt vanskeligere tekster enn de som er i skolebøkene. Siden han er opptatt av 2. verdenskrig for tiden tenker jeg denne er midt i blinken. Selv om temaet kanskje synes makabert.

Lydbøker
Tor Åge Bringsværd – Beowulf
Norsk gjenfortelling av det anglosaksiske heltekvadet. Garantert bedre enn Hollywood-versjonen.

Andri Snær Magnason – Historia om den blå planeten
Denne fant jeg bare tilfeldigvis i hylla, og syns den hørtes kreativ og spennende ut. Oversatt til og lest på nynorsk.

Jo Nesbø – Doktor Proktors tidsbadekar
Denne har han hørt før, men som alle andre er han overbegeistret for doktoren. (Har Jo Nesbø noensinne bommet på noe som helst?)

Nå skal det sies at jeg ikke pusher bøker på junior fordi jeg er en pretensiøs litterat, eller har enorme krav til norskkunnskapene hans. Det kan kanskje se sånn ut i begrunnelsene mine over her. Jeg har hatt så mange fantastiske leseopplevelser fra barndommen, gjennom ungdommen og helt fram til i dag, og jeg ønsker at han skal oppleve det samme. Dagene er fylt av dataspill og tv, i mye større grad enn da jeg vokste opp, og den gode, rolige stunda med boka og «filmen» inni hodet er gull verdt, spør du meg.

(For den observante og katteglade leser: ukens kattungefilm kommer.)

2 thoughts on “Bibliotekfangst

  1. Fin fangst! Anbefaler også serien om tiggergutten Tam, uten at jeg vet hvor gammel junioren din er. 🙂
    Er han interessert i krig er Historier om krigen av Harald Skjønsberg en fin fagbok med gode bilder. Krigsbøkene «En gang» og «Så» av Morris Gleitzman er skjønnlitterære, men mer krevende å lese. Snus på dem og se om de er noe for sønnen din – de er gode!

Kommentarer er stengt.