Game of Thrones – bare for gutta?

Jeg venter og venter og venter på at denne serien skal komme i gang. Forventningene er skyhøye, noe som selvsagt kan lede til skikkelig knall og fall. Jeg tror allikevel de klarer å hale det i land, etter det jeg kan se på trailerne. Selv om lesemotivasjonen har stagnert litt er jeg klar for å ta turen til Westeros via tv-skjermen.

Dette er visstnok pussig, at jeg, som kvinne, skal like en sånn tv-serie (og litteratur, for den saks skyld). Anmelder Ginia Bellafante i The New York Times mener i hvert fall at dette både er bøker og serie for gutta, og at ingen jenter liker fantasy.

The true perversion, though, is the sense you get that all of this illicitness has been tossed in as a little something for the ladies, out of a justifiable fear, perhaps, that no woman alive would watch otherwise. While I do not doubt that there are women in the world who read books like Mr. Martin’s, I can honestly say that I have never met a single woman who has stood up in indignation at her book club and refused to read the latest from Lorrie Moore unless everyone agreed to “The Hobbit” first. “Game of Thrones” is boy fiction patronizingly turned out to reach the population’s other half. (Bellafante, 2011)

Hva skal man si til slikt da? Svært mange av mine venninner og bekjente sluker fantasy, og  leser slett ikke chick lit (du vet, de bøkene som ALLE jenter liker, fordi det handler om shopping og kjærlighet). Er vi utskudd? Seriøst?

Nå snakker vel Bellafante 1) ut fra seg selv, og 2) ut fra det amerikanske markedet, og jeg tipper hun bommer relativt grovt på punkt 2 også. Det er lett å bomme når man generaliserer. Riktig nok tror jeg ikke at kvinner flest leser fantasy, men at det de siste årene har blitt flere og flere kvinnelige lesere i denne sjangeren er jeg helt sikker på. Forfattere som Gaiman og Pratchett er eksempler på fantasyforfattere som når begge kjønn. Stephenie Meyer når vel omtrent bare kvinner. Og tenk på alle jentene som har vokser opp med Harry Potter og den nye vampyrbølgen! Selvsagt leser de fantasy!

A Game of Thrones, altså boka tv-serien er basert på, er herlig underholdning, med både macho menn og sterke kvinner. Det er vold, sex, intriger og gåsehudskapende Fremmede. Definitivt en bok for voksne, men den appellerer slett ikke bare til menn. Tv-serien er neppe annerledes. Det er trist at stereotypiene fortsatt florerer, både når det gjelder kjønn og sjanger. Times they are a-changing.

Winter is coming.
(4. mai på Canal+ Series)

6 thoughts on “Game of Thrones – bare for gutta?

  1. Tja. Hva skal man si til sånt? Det er bare to mulige konklusjoner: Enten så er ingen av oss to jenter, eller så tar denne innsiktsfulle(?) anmelderen feil. Som temmelig sprenggravid, føler jeg igrunn ikke at bevisbyrden heller i hennes favør.

  2. Og for ordens skyld: Hvis jeg skulle vært i en boksirkel, måtte det vært et minstekrav for å få bli med at de fleste hadde lest Hobbiten.

  3. Hun kan jo umulig ha lest serien? Den er jo full av sterke kvinnefigurer!

    Eller, på den andre siden virker det jo som hun ikke er opptatt av sterke kvinnefigurer. Generaliseringen hennes tilsier jo at hun snarere er fast i gamle konvensjoner og oppfatninger om kjønn. Jeg merker at jeg ikke helt klarer å irritere meg, rett og slett fordi hun uttaler seg på et så enormt tynt grunnlag 😉 Men jeg gleder meg også masse til å se hvordan disse bøkene gjør seg som tv-serie. De er blant noe av det beste jeg har lest av fantasy.

    1. Nei, hun kan ikke ha åpnet bøkene engang. Litt pussig at en så tynn anmeldelse blir publisert i NYT. Men hun skapte i alle fall litt oppmerkesomhet rundt serien og fantasylitteratur. 😉

      Ja, det blir kjempespennende å se hvordan serien er!

  4. Jeg så tre episoder til nå, den er god tv-serien syns jeg.
    Og det som jeg likte til nå er at rollen mellom mann og kvine generelt, vi ser at mennene har muskler og makt, men kvinene har et gjerne og teknikk som kan kontrollere de mennene.
    Jeg gir den serien 8.5 av 10

    Mvh
    en mann plant vakre kviner

Kommentarer er stengt.