Syk kattunge

I går kveld fant junior den grå kattungen sittende helt i ro på senga hans. Han ropte på meg, for han syns kattungen lagde rare lyder. Da jeg kom opp så jeg at kattungen pustet veldig anstrengt, at hele magen beveget seg for hvert åndedrag, og hørte at det kom små pipelyder i tillegg. I motsetning til sånn han er ellers var han helt rolig da jeg løftet ham opp. Jeg sjekket tannkjøttet, som var rosa og friskt, og kikket nedi halsen, i tilfelle jeg kunne se at han hadde fått i seg noe han ikke skulle. Jeg kunne ikke se noe, men det var tydelig at noe hemmet pustingen hans veldig.

Jeg ringte den kommunale veterinærvakta, men hun mente at det ikke var nødvendig å komme opp for å undersøke. Hun mente at han kanskje kunne ha falt ned og slått seg eller noe lignende. Hun rådet meg til å se an til i dag. Kattungen har sovet i min seng i natt, og jeg har stadig våknet og lyttet etter pusten hans. Det er mindre pipelyder når han er helt i ro, men han kommer ofte med små ynkelyder. Han vil verken spise eller drikke, og sitter/ligger helt i ro. Han virker for så vidt oppvakt, og følger med på hva Kitty og broren gjør, men han beveger seg ikke.

Siden han ikke viser tegn til bedring ringer jeg veterinæren på nytt straks, og håper hun er mer interessert i å undersøke ham i dag. Det er tydelig at han ikke har det bra.


12 thoughts on “Syk kattunge

  1. Synes denne dyrlegen virker veldig ansvarsløs!
    Har han vært vaksinert for kattepest?
    Synes du skal dra på veterinærvakta uansett hva legen sier på telefon.Jeg hadde bare reist uten å ringe. God bedring til den kjære katten din!

    1. Tusen takk! Han er ikke vaksinert ennå, siden han bare er 8 uker. Veterinærvakta er ikke bemannet, man må ringe til veterinæren som er på vakt for å få hjelp. Nå har vi vært der, og hun konstanterte vann i lungene hans. Han fikk antibiotika og smertestillende, og nå sover han. Forhåpentligvis blir han bedre i løpet av 2-3 dager, ellers må de undersøke ham mer.

      1. Det var slik med en rasekatt jeg hadde for noenår siden.Da jeg fikk henne fra oppdretteren,hadde hun lungebetennelse.Men med atibiotikakur gikk det bra.

  2. Huff! Dette hørtes ikke bra ut! Det er så vondt å se når noen man er glad i har det vondt, katter også, har jo selv katt så vet hvordan det er! Håper virkelig dyrlegen vil undersøke i dag, hvis ikke får du bare møte opp og forlange det! Ha en så god 1.mai som mulig, og lykke til. Krysser fingrene 🙂

    1. Takk! Hun undersøkte ham og fant vann i lungene, men ingen åpenbar årsak. Han fikk antibiotika og smertestillende, så jeg håper det er nok til at han skal bli bra igjen.

      God 1. mai til deg og!

Kommentarer er stengt.