Godbiter uke 17

Spennende, interessante og/eller provoserende artikler, blogginnlegg, videosnutter og annet jeg snublet over i uke 17.

Samfunn og politikk
Dette er ikke en blogg: Usunn skepsis
Anne Margrete Alværn: Bileter av eit landbruksoppgjer
Gizmodo: Which of Us Dies First?
Oslopuls (Aftenposten): Tusler til Tryvann – om russ som tar andre valg
Indregard.no: Legge til grunn – «I reject your reality and substitute my own» – om lekser og politikk
Iskwews hjørne på www: Det elendighetsforklarte folket
Psykologibloggen: Oppmerksomt fravær – kunsten å ikke være tilstede
Feministing: The FBI’s «forcible rape» definition

Le Jour ni l'Heure 0094 : En Norwège — Pour les rouges, Bardu Bygdetun, Bardu, Troms, entre Tromsø et Narvik, mercredi 18 août 2010, 17:33:08

Psykisk helse
Ut av depresjonen: Du er ikke en svak person
Salon.com: «The Trauma Myth»: The child betrayed – intervju med forfatter Susan A. Clancy (Ph. D Experimental Psychology)
Evolutionary Psychiatry: Standing on the Sun Will Not Prevent Depression
Psychminded: Psychiatrists should «pay attention» to criticism from people who have experienced psychosis

Helse
Espen Rostrup: Styr unna komersiell måling av totalkolesterol
Science Daily: Men’s and women’s immune system respond differently to PTSD
Børge Brende (Tidsskrift for Den norske legeforening): Helsebringende frivillighet

Sosiale medier
Mammadamen: Bloggere større påvirkningskraft enn kjendiser
MadMullah: Personleg merkevarebygging
PRPrat: Når mamma tabber seg ut på Facebook
A. McAfee (Harvard Business Review): Tune Out, Turn Off: A Mantra Needed for Our Times?

Kosthold
Byavisen: Tar ikke sukkerkritikk – om sukker i barnehagen
LA Times: L.A Unified to give up chocolate milk in school cafeterias – Jamie Oliver bidrar til bedre kosthold i amerikanske skoler

Litteratur
Snyder County News: Parents: English Teacher Writes Racy Novels
B. Ingvaldsen/H. Hagerup (Dagbladet): Gi oss en barnebokpris – om Nordisk Råds ignorering av barnelitteraturen
KNIRK: Ett annat liv – Per Olov Enquist – omtale
Oversetterblogg: Flatfyll i Flandern – et lite innblikk i hvordan en oversetter jobber (nei, de drikker seg ikke fulle! (tror jeg))

http://www.flickr.com/photos/noelzialee/507654262/

Fristende oppskrifter
[Kjøkkentjeneste]: Gulrotsuppe med chili og kokosmelk
Fristende lavkarbo: Enkel sjokoladekake – lavkarbo og sukkerfri

Kreativitet
Hespetre: Hespetre proudly presents: Vor – kjempefin strikkeoppskrift
Lars WWW’s Photostream – mange flotte bilder!

(via SerendipityCat)

Bildelisens.

8 thoughts on “Godbiter uke 17

  1. Disse innleggene er GULL, som om noen (du) har funnet alt jeg VIL lese på nettet FOR meg, så jeg slipper å lete selv, all the good stuff samlet på ett sted.
    TAKK!!

    1. Hehe, da lykkes jeg med målsettingen min. 😉 Jeg håper jo at disse linkene, om ikke alle, er interessante for flere enn meg.

Kommentarer er stengt.