Kom i form med Yngvar

Jeg har ventet på denne boka siden Yngvar Andersen nevnte den på høstseminaret til NFE og NSE i november i fjor. Denne uka fikk jeg den endelig i hånda (etter god og kjapp service fra Gjøvik bibliotek)! Boka er skrevet av Yngvar Andersen og kona hans, Liv Loftesnes. Fotograf Morten Brun står for bildene.

Høye forventninger
Etter å ha hørt Yngvar Andersen snakke om boka, både på det nevnte høstseminaret og på Opp av sofaen-konferansen, var jeg spent på å se hva han kunne få til i bokform. Jobben hans krever stor tilstedeværelse, og jeg lurte på hvordan han ville løse den delen i boka. Dessuten var jeg litt redd for at det ville være veldig mye tekst, for han snakker jo både fort og mye. Alt i alt hadde jeg en forventning om at dette skulle være Boka med stor B for folk som vil komme i gang med treninga, og holde på gode vaner i framtida. I foredragene sine lovet han jo faktisk at han har selve Løysinga!

Fra baksideteksten:
Dette er boka for deg som aldri har klart å begynne å trene – eller fortsette med det. Alt du trenger , er denne boka, en penn og et par joggesko!

Førsteinntrykket
Det første jeg gjorde, og alltid gjør, var å bla kjapt gjennom boka for se hvordan den ser ut grafisk, og kjenne på hvordan den ligger i hånda (jada, boknerd). Det første som slo meg var at dette er en veldig pen bok. Det er flotte bilder som illustrerer og/eller bryter opp teksten og skaper liv. Den er ikke for tung, ikke for lett. Det er ikke en bok jeg ville drasset med meg i veska, men så er det heller ikke en bok man trenger lang tid på å lese. Jeg brukte ca 1,5 time på de 168 sidene. Brødteksten er satt med en font som er god å lese for alle, og det er mye luft på sidene som gjør det lettere å lese for blant andre dyslektikere og uvante lesere.

Innholdet
På framsida står det hva boka inneholder:

  • Treningsprogram
  • Smarte tips
  • Sunn fastfood
  • Treningsdagbok

På baksiden står det hva du kan forvente å få ut av boka (om du følger programmet, vel å merke!):

Følgjer du boka, kjem du i form på sju veker. Enkelt og greit.
Trenar du skikkelig tre timar i veka, er du sikra god form og ein flott kropp resten av livet. Er det ikkje fantastisk kor lite som eigentlig skal til?

Treningsprogrammet
Treningsprogrammet er delt opp i uke 1 – 4 og 5 – 7. Det består av fire økter i uka, på tilsammen 3 timer, som dekker både kondisjons- og styrketrening. Det gis alternativer sånn at man kan følge programmet både hjemme, ute og i treningsstudio. Man starter med en test, nøye forklart i boka, og deretter setter man i gang med treningen. Etter hver uke krysser man av i treningsdagboka for at man («på tro og ære») har fulgt Yngvars regler, og dersom man har mange nok kryss avanserer man til neste uke. Har man for få må man ta uka om igjen. Dette høres kanskje kravstort ut, men for å få den progresjonen som det er lagt opp til i programmet må man følge opplegget. Det er ikke verre enn det. Etter endte 4 og 7 uker tar man en ny test, og ser hvor stor framgang man har hatt. Er du utrent eller lite trent vil merke stor framgang! (Trener du allerede en del kan du plukke opp tips til variasjon.)

De første 7 ukene er bare starten selvsagt. Skal man være i god form resten av livet må man fortsette med treninga. Forfatteren har tatt med et kort kapittel om vegen videre.

Kosthold og oppskrifter
Du kommer ikke utenom en kostomlegging hvis du spiser som gjennomsnittet. Heldigvis har Yngvar Andersen og Liv Loftesnes gjort det enkelt for leseren.

I tillegg til trening er det du puttar i munnen, avgjerande når du vil komme i betre form. På dei neste sidene får du derfor oppskrifter på sunn «fast food» frå kjøkkenet heime hjå meg. Verken kona mi, Liv, eller eg er opptatt av lågkarbo eller å telje kaloriar. For oss er det viktig å ha eit balansert kosthald med gode råvarer og gode smakar. (Kom i form med Yngvar, s. 106)

Du får kort forklart hva du ikke bør spise og drikke, og dette er noe alle vet fra før. Viktigere er det at hele siste del av boka inneholder fristende, sunne oppskrifter og tips på hva du kan spise. Her finner du alt fra hjemmelaget frokostblanding til kokosreker og babygrøt. Mange av oppskriftene kan enkelt lages glutenfritt, for eksempel ved å bytte ut vanlige havregryn med glutenfrie.

Dommen
Jeg er vilt begeistret for denne boka, og ser ingen grunn til å legge skjul på det! Den innehar den uvanlige kombinasjonen tilgjengelig tekst og tilgjengelig innhold, i tillegg til at den rent estetisk er flott. Dette er en bok som kan leses og brukes av folk som er helt uvante med å trene, og til og med helt uvante med å lese. Det er ikke en fagbok, i den forstand at den beskriver den treningsfaglige bakgrunnen for opplegget, men en bruksbok som kan motivere til økt aktivitet for leseren, nettopp fordi den er så enkel å lese.  Bruk av bilder  gjør det lett å forstå hvordan man skal utføre øvelsene, noe som bidrar til liten risiko for skader eller feilbelastninger.

Selv for en erfaren mosjonist kan dette være en bok som gir økt motivasjon og flere ideer til variasjon i treningen. Jeg kommer til å kjøpe den selv, for å teste programmet og ta i bruk de mange lekre oppskriftene.

Det eneste negative jeg har å komme med er at teksten veksler mellom nynorsk og bokmål. Jeg syns de med fordel kunne holdt seg til én målform, og da gjerne nynorsk, siden de fleste vel forbinder Yngvar Andersen med den flotte (til dels uforståelige) dialekta hans. Dette er bare min preferanse, jeg liker godt å lese nynorsk, men jeg liker ikke blanding av målformer i samme bok.


11 thoughts on “Kom i form med Yngvar

  1. Boka høres jo fantastisk ut! Akkurat hva markedet trenger tror jeg, det er jo nok av Fitness- materiell, mener jeg.

    Poster innlegget ditt på min Face-side, dette er verdt å lese, og du har jo beskrevet det hele så..utrolig bra!

    Liker det han sier om kosthold der.. Kanskje jeg skulle prøve å følge opplegget selv til tross for at jeg er oppe fra sofa’n for lenge sia..?

    1. Ja, det er nettopp det jeg føler også: at dette er noe markedet trenger. Dette er en bok jeg vil kunne anbefale til kunder for eksempel. Den kundegruppen som ikke er superopptatt av trening og kosthold, men som trenger praktiske, håndfaste råd om hvordan legge om livsstilen. Jeg kommer til å teste dette opplegget selv når jeg får kjøpt boka, og da kommer det sikkert en anmeldelse av det også. 😉 Kanskje du skal gjøre det samme? 🙂

      Takk for at du anbefaler innlegget mitt til andre!

  2. Hei!
    Jeg kjøpte denne boka i går, og fant denne omtalen din da jeg i dag ble litt nysgjerrig på hva ander syns om den. Jeg er vel enig med deg i alt, bortsett fra at jeg faktisk likte at det veksler mellom bokmål og nynorsk. Det blir på en måte enda mer personling fra Yngvar når han «snakker til deg» på nynorsk. Må innrømme at det tok litt tid før jeg oppdaga at det var begge målfører i boka, men det kan vel ha noe med at jeg har vokst opp med nynorsk som hovedmål å gjøre 😉 Anbefaler også denne omtalen din videre!

    1. Hei, så hyggelig at du likte omtalen min! 🙂
      Jeg syns nynorsk er flott, og syns, som jeg skrev, at det gjerne kunne vært brukt i hele boka. For meg er målform én av mange detaljer jeg legger merke til når jeg vurderer bøker i jobbsammenheng. 🙂

      Lykke til med treningen!

  3. Hei! Dersom du har lyst til å lære litt om hvordan du kan lage god og sunn mat i et trykkoker, sender jeg deg gjerne et leseeksemplar ; ) Send en epost til anne@flyt.no. Hilsen Anne Nygren, Flyt Forlag, http://www.flyt.no

Kommentarer er stengt.