Litteraturfestivalen på Lillehammer

Byen
På tirsdag åpner Norsk Litteraturfestival, Sigrid Undset-dagene,  på Lillehammer, en årlig foreteelse, et Mekka for litterater og andre bokelskere. Årets tema er Byen, og forskjellige arrangører har løst temautfordringen under hver sine faner. Man finner for eksempel Byrekka, Byens tak og Bytriangelet.I tillegg til en hel masse annet spennende selvsagt! Man rekker ikke over alt om man prøver en gang, for det er stadig parallelle arrangementer man gjerne skulle hatt med seg. Den som hadde en klone eller to.

Min Litteraturfestival
I motsetning til tidligere år skal jeg ikke ligge på hotell denne gangen. Jeg bor jo bare 40 minutter unna. Det er fordeler og ulemper med dette, jeg elsker jo å ligge på hotell, men det er veldig greit å slippe barne- og dyrevakt, selv for et par dager. Siden jeg ikke er av den altfor festlige typen, fordi jeg er stuptrøtt kl 21 hver kveld, er det dessuten fint å kunne komme hjem til seg selv og sove ut skikkelig.

(Jeg bare våser. Hotell er å foretrekke, men jeg skal altså sove hjemme.)

Onsdag
Det første jeg har tenkt å få med meg er Oversettertimen på onsdag, før jeg skal høre på Beate Grimsrud, Ali Erdogan, Nina E. Grøntvedt og Vigdis Hjorth mens jeg spiser Lunsj i parken. Forhåpentligvis får vi strålende sol (ingen negative værmeldinger i kommentarfeltet, takk). Det neste på programmet for meg er selvsagt Leser søker boks arrangement, Åpne bymurene!

Byens styrke, som litteraturens, er dens allsidighet og mangfold. Dens uredde holdning til det nye og det eksperimentelle. Men hva skjer når mange blir stående utenfor fordi de er annerledes? Har litteraturen rett til å stenge bymuren for den som ikke oppfyller kravene om leseevne? Er litterær kvalitet avhengig av å stenge noen ute? I byen er universell utforming begrepet som sikrer alle tilgang. Er vi ikke tjent med litterærere ramper som hjelper leseuvante inn i varmen og gir litteraturen ny betydning? Anna Fiske , Steffen Sørum og Bjørn Sortland samtaler under ledelse av Liv Gulbrandsen .

En viktig programpost for oss som mener at litteratur skal være tilgjengelig for alle, og så de som har forskjellige utfordringer når det gjelder å lese.

Etter dette blir det middag med gode kolleger, før jeg vender nesen hjemover for dagen.

Torsdag
På torsdag vil jeg både få med meg Lunsj i parken og Kritikerseminaret, noe som kan vise seg å bli vanskelig, siden dette er ett av disse parallelle løpene man trenger en klone til. Blir det fint vær sitter jeg i parken, blir det dårlig vær hører jeg på kritikerne. Det får bli så enkelt. Senere på dagen skal jeg få med meg Fremtidsbiblioteket, en seminarrekke om biblioteket i forandring, som nok er det mest relevant med tanke på jobben min.

Det er også tre poster på programmet jeg godt kunne tenke meg å få med meg på fredag, men det er uvisst om jeg tar turen til Lillehammer den dagen. Om jeg drar blir det i hvert fall for å se Kritikerseminaret, Lunsj i parken og Fremtidsbiblioteket.

Det sosiale
Festivaler handler selvsagt ikke bare om å få med seg postene på programmet, men også å være sosiale, treffe kjente og ukjente, skape større nettverk. Forhåpentligvis treffer jeg både bibliotekarer og andre som jeg har digital kontakt med i hverdagen!

Andre som gleder seg til Lillehammer
Bokdama
Oversetterblogg
Av en annen verden


4 thoughts on “Litteraturfestivalen på Lillehammer

  1. Høres herlig ut! Jeg leste at den australske barnebokforfatteren Shaun Tan kommer. Skulle veldig gjerne vært der. Det røde treet er en fantastisk bok!

    Karianne:)

    1. Oi, det hadde jeg ikke fått med meg. Jeg har ikke lest noe av ham, men selvfølgelig hørt en masse godord. 🙂

      God søndag!

Kommentarer er stengt.