Restitusjon

Kroppen verker, men sola skinner, og jeg har avlyst avtaler for å kunne starte på den nødvendige restitusjonen. Legens råd om å ta det med ro, og finne andre metoder enn piller for å minske selv sterke smerter, betyr at jeg først og fremst må skape ro i hodet. Stress, tanken på alt jeg burde ha gjort, er sannsynligvis en av de største vedlikeholdende faktorene for meg. Det er lettere å lytte til signalene fra kroppen når det ikke er kaos i hodet. Å ta det med ro betyr derfor ikke å ligge konstant på sofaen, men å veksle mellom bevegelse og stillstand.

Gode naboer utenfor kjøkkenvinduet

I dag vil jeg nyte sola mens jeg gjør småting i hagen, kanskje knipse noen bilder, og være sammen med alle de forskjellige og kjærlige pelsdottene som flyr rundt i huset (den ene katten til pappa har kommet på «feriekoloni»). Hvis jeg orker skal jeg gjøre litt husarbeid, for det hjelper å føle at ikke alt er kaos rundt meg også. Jeg skal for øvrig sende inn søknad om hjemmehjelp (i perioder), for når jeg er veldig dårlig trengs det virkelig. Jeg tror ikke det er så sannsynlig at jeg får det, men det går an å søke.

Ønsker alle en strålende dag!

6 thoughts on “Restitusjon

  1. Hei ,leste en av dine innlegg på den gamle bloggen ang eksamen på treningsveileder og lurte på om jeg kunne spørre om litt ? Skal opp til eksamen nå førstkommende onsdag iNIH treningsveileder (gruer) og lurte på hva de spurte om ,hva slags spørsmål i forhold til leddbevegelser og muskler ,.. håper du tar deg tid til å svar på dette …:)) på forhånd takk
    Elisa

    1. Hei, det kommer til å gå bra!
      Tips nr 1: ikke vær redd for å legge på vekter. Det var noen i min gruppe som fikk trekk fordi de ikke la på nok.

      Når det gjelder spørsmålene fikk jeg ingen om leddbevegelser, men derimot om hvilke muskler som ble brukt i den ene øvelsen (latsdrag), og hvilke alternative øvelser jeg kunne valgt for en kunde for å dekke de samme muskelgruppene som i de øvelsene jeg viste. Etter det jeg hørte i etterkant var det ikke mange andre som fikk spørsmål om leddbevegelser heller. Det er bare en kort spørsmålsrunde på ca 5 minutter, så det er begrenset hva de rekker å spørre om. 🙂

      Lykke til!

      1. Tusen takk,skal være glad når det er over,men kjempe gøy å ha lært så mye ,har som mål å både» bestå og forstå» så tror jeg vi setter høyer krav des eldre vi er når vi går på skole he,he ,men takk for tipset…teorien var den på lik linje som den første grunnkurs eksamen ??+ liker bloggen din,skal lese mer når jeg har overlevd onsdagen :))

      2. Det er veldig gøy og interessant med disse kursene ja! Skal du videre på PT?

        Teorieksamen er etter samme mal som grunnkurset ja. 🙂 Hold utkikk etter de små detaljforskjellene i svaralternativene.

        Igjen, lykke til! 🙂

  2. Takker igjen ,ja går videre vist jeg består,har meldt meg opp i Bergen til Høsten,du er vel ferdig nå og kan senke skuldrene 🙂 hva vil du gjøre videre og hvordan jobber du ??
    Ha en strålende dag 🙂
    Elisa

    1. Jeg ble ikke ferdig med PT nå, siden jeg var syk andre undervisningshelg. Må ta resterende undervisning + eksamen til høsten. Venter i grunnen på en mail fra NIH om hvordan dette skal løses, siden de har lagt om studiene fra og med høstsemesteret. Jeg skal uansett begynne i arbeidstrening (som TV) på et lokalt treningssenter i juni, for å få vurdert arbeidskapasiteten min. Deretter blir det ansettelse, og på sikt PT-jobb i tillegg til TV (hvis kroppen tillater det, vel å merke). 🙂

      Ha en fin dag selv!

Kommentarer er stengt.