Sommerlektyre – Del 1

På Oslo S har Ark en filial rett ved utgangen jeg bruker til toget. Det er dårlig gjort, for jeg har egentlig ikke nok bokhyller. Men jeg måtte altså ta med meg tre bøker hjem i går, for det er (som vanlig) 3 for 2 på engelsk pocket hos Ark.

Room av Emma Donoghue

Denne prøvde jeg å lese på norsk, men måtte gi opp. Jeg likte den rett og slett ikke, og ble ikke overbevist av den 5 år gamle fortelleren. Siden mye tydet på at det var oversettelsen jeg ikke likte leste jeg noen sider i den engelske versjonen i går. Det var som å lese en annen bok. Derfor prøver jeg igjen, den gangen på originalspråket.

I am Number Four av Pittacus Lore

Filmatisert sci-fi ungdomsbok. Jeg har ikke sett filmen ennå. Den ser spennende ut på traileren. Men som alle vet: boka er bedre enn filmen. Satser på å lese den først.

The Discomfort Zone av Jonathan Franzen

Jeg har, av ukjente grunner, ikke lest noe av Franzen ennå, og valgte denne fordi jeg likte tittel og baksidetekst. Jeg begynte å lese den på toget, og syntes umiddelbart den innfridde. Den er ikke lettlest, og med slitent hode var den faktisk litt utfordrende, men jeg kjente at det rykket i leselysten!

Nå kan sola bare komme, sånn at jeg kan sitte ute og lese! (Ok, sola kan vente til jeg har gjort litt mer hus- og hagearbeid…)


2 thoughts on “Sommerlektyre – Del 1

  1. Takk for tips! The Discomfort Zone har jeg lest om og den har stått på ønskelista. Men jeg har heller ikke lest noe av denne forfatteren før. Du er heldig som har ARK! Vi har en koselig Libris-butikk i Vadsø med verdens beste Helvi bak disken. Men det er tross alt begrenset hvor mange bøker en liten butikk som også skal føre leker, barnevogner, kontorutstyr, maling og litt nips kan ha inne. Engelskspråklige bøker må jeg uansett bestille. Jeg har som prinsipp at jeg leser bøker som er skrevet på englesk på originalspråket. Så i dag skal jeg stikke innom og spørre Helvi om hun kan bestile denne for meg:-)

    1. En slik liten bokhandel med litt av hvert i er det jeg husker fra barndommen. 🙂 Kjekt at hun kan bestille de bøkene du vil ha.
      Når jeg er i Oslo er mulighetene uendelige, men på Gjøvik er det bare tre bokhandler. To Norli og en Notabene. De har stort sett det jeg trenger, men jeg prøver også å være flittig bibliotekbruker. Det sparer meg for både plass og penger. 😉

Kommentarer er stengt.