Trening: Framgang og motivasjon

Som jeg skrev tidligere har jeg slitt veldig med treningsmotivasjonen i det siste. Så bestemte jeg meg for å ta meg sammen, og Ziarah tipset meg i kommentar om et genialt motivasjonsverktøy!

Dailymile
Dailymile.com kan du blant annet logge treningen din, legge inn løype på kart, være med på utfordringer, være sosial, og ikke minst: se tydelig hvor mye du trener eller mosjonerer. Det er litt som Facebook for treningsinteresserte. Man kan legge ut bilder, støtte andre ved å gi motivasjon, få motivasjon selv når det føles tungt. En enkel, men effektiv, måte å gjøre treningen litt morsommere på!

Registrer deg og legg meg til som venn, da vel? Profilen min finner du i høyre kolonne på bloggen.

Denne uka
Jeg skal legge inn et sammendrag av ukens trening på søndag, men allerede nå vil jeg fortelle at jeg syns det går mye bedre. Treningsmessig altså, smertene og utmattelsene kommer og går som før. I går syklet jeg en ny løype, som starter med en bratt og lang oppoverbakke, noe som var fryktelig tungt. Optimalt sett bør jeg nok varme opp litt før jeg starter på bakken, men i alle tilfeller vil dette være en flott løype å måle framgangen i. Jo bedre form jeg blir i, jo lettere vil det bli å sykle opp til toppen! Erfaringsmessig vet jeg at det ikke vil ta så altfor lang tid, og det er motiverende i seg selv. Sykkeløkta i går erstattet for øvrig spinningen som jeg egentlig skulle på, siden jeg ikke var oppegående tidlig nok til å rekke den.

Den gode sirkel
Nå føler jeg at jeg går inn i Den gode sirkel igjen, som jeg alltid har gjort i forbindelse med daglig trening (da mener jeg ikke nødvendigvis hard trening, men at pulsen går litt opp hver dag).

Den gode sirkel

Jeg opplever gang på gang at jo mer aktiv jeg er, jo mindre søtsaker og junk food har jeg lyst på. Når jeg handler etter en treningsøkt har jeg lyst på frukt, grønnsaker og lyst kjøtt, mens etter dager med inaktivtet har jeg lyst på sjokolade og fet mat. Det er med andre ord mange gode grunner til å trene. En bieffekt av Den gode sirkel er også at jeg sover bedre, noe som bidrar til overskudd og mindre smerter. Det å komme seg ut på tur selv om jeg har vondt gjør dessuten at jeg føler en viss kontroll over situasjonen, og at sykdommen ikke styrer alt.


2 thoughts on “Trening: Framgang og motivasjon

Kommentarer er stengt.