Bygdeliv: Bussen som aldri kom

Her sitter jeg, foran den stasjonære pc’en hjemme, i stedet for på toget til Oslo. Nå kunne jeg, sant å si, ha sjekket busstabellen i går kveld, for å forsikre meg om at nettopp denne bussen går også i sommerferien, men siden den ikke har noe med skoletid å gjøre tenkte jeg at «den går helt sikkert». Faktisk tenkte jeg ikke det engang, for det falt meg ikke inn at en buss klokka 7 om morgenen, der 90 % av passasjerne skal på jobb, ville være innstilt i sommerferien. Men der tok jeg feil.

Mine nærmeste naboer

Når man bor så langt utpå bygda som jeg gjør går det ikke buss når som helst. Man må planlegge. I det store og det hele er jeg fornøyd med busstilbudet her, for jeg kan komme meg til byen (Gjøvik) fra morgenen, og reise hjem både formiddag og ettermiddag. Bussene korresponderer stort sett med toget til Oslo. Bussjåførene er veldig blide og hyggelige, og de stopper der folk skal av og på, uten at det behøver å være holdeplass akkurat der. Merkelig nok klarer de både dette OG å være punktlige. De hjelper til og med folk av og på bussen om de har med varer eller mye bagasje. Det er helt naturlig å si «hadet bra» og «takk for skyssen» når man går av bussen her. Alt i alt en hyggeligere bussreise enn de jeg er vant med fra Oslo med andre ord. Også fordi bussene ikke er stappa med sure, selvopptatte folk selvsagt.

Mjøsa - tatt en tidligere busstur

Men det hjelper altså ikke så mye med en hyggelig reise når bussen ikke kommer.

(Jeg kommer meg på jobb i dag, men det blir mye senere enn planlagt. Heldigvis har jeg også anledning til å bli senere, sånn at jeg får vært sammen med mine finfine kolleger!)

EDIT
Jeg kom meg ikke på jobb. Kollektivtrafikkguden var mot meg fra første stund.


10 thoughts on “Bygdeliv: Bussen som aldri kom

  1. Jeg er jo oppvokst med toget (jeg bodde på Grua til jeg var ferdig med Gymnaset). Togtabellene var gjenstand for stor munterhet mange ganger. Der kunne det stå sånt som : «I perioden … stopper toget kun for avstigning helligdag før hverdag», eller «toget stopper kun for påstigning søndager og helligdager med unntak av perioden….», eller «toget stopper ikke for avstigning hverdag før helligdag». Det var viktig å finlese tabellen! Min far som var en skrivefør pendler, skrev et humoristisk innlegg til avisa: » toget stopper kun ved fullmåne første søndag etter vårjevndøgn for påstigning for gravide passasjerer…»

    Og så stoppet toget på Nordtangen kun for speidere i uniform! Det var litt stas!

    Men det var kos å ta toget og konduktørene (som det het den gangen) var blide . Jeg husker en som brukte å si sånt som «Nye sørgeligheter, neste stasjon Sørgebjeter» når toget skulle stoppe på Bjørgeseter.

    Håper du fikk en fin arbeidsdag!

    1. Hehe, ja, det er sånn på toget nå også. Man må virkelig lese togtabellen nøye for å få med seg alt. 😉 Men jeg syns de er ganske fline til å informere på Gjøvikbanen, og at konduktørene er både blide og hjelpsomme. Det er bare synd at så mange små stasjoner er nedlagt, de man fint kunne bruke som utgangspunkt for langturer i skog og mark.

      Takk, arbeidsdagen ble fullstendig amputert, så jeg prøver igjen neste uke. 😉

      God helg!

  2. Dette med bussen er faktisk en av grunnene til at jeg valgte bylivet etterhvert. Å oppleve friheten til å ta bena fatt, når man vil, uten å måtte vente på bussen, da jeg gikk på videregående, var minnet som gjorde at jeg droppet å ha bil og å bo utenfor Bergen kommune. Jeg kan fortsatt ta bussen, hvis jeg vil det. Men gleden over å kunne traske avgårde er det beste, for meg.

    Kos deg masse sammen med kollegene 🙂 og god helg!

    1. Ja, jeg bodde jo sentralt i Oslo, og det var veldig enkelt å komme seg hvor som helst på beina eller sykkel. 🙂 Nå er det fullt mulig for meg å sykle til Gjøvik, men da blir det en treningstur på et par timer (én vei), ikke å svippe nedom butikken akkurat. Det syns jeg er helt i orden, siden jeg flyttet ut av byen fordi jeg var lei av å bo så tett på andre folk og masse asfalt. 🙂 Det å bo rett ved naturen, vekk fra stress og mas, er helt uvurderlig for meg, og da må man bare ta med de upraktiske tingene på lasset.

      Takk, god helg til deg og!

  3. Huff,ja sånnt er irriterende.Godt at du har fleksibel arbeidstid i hvertfall.
    Koselige naboer er du også heldig med ser jeg.

    1. Ja, jeg er glad det ikke var viktige møter eller annet på agendaen i går. Og jeg er veldig heldig med fleksibiliteten. Den gjør det rett og slett mulig for meg å jobbe der, med tanke på den uforutsigbare helsa mi. 🙂

      Kuene er veldig koselige. Her om dagen ble det født to kalver også! Søte!

  4. Kjenner jeg blir LITT frustrert på dine vegne, Kaffedamen.

    Blir selv frustrert av bussjåførene her til tider – opplevde en gang at bussen stoppet utenfor en kiosk fordi bussjåføren skulle kjøpe seg potetgull og kaffe. Kom for sent til forelesningen :o(
    Men ingen andre enn jeg hevet på øyebrynet – irsk holdning til livet/stress har dessverre IKKE smittet over på meg.

    Håper du nøt en fin hjemme-jobbe-dag med kuene :o)

    1. Hehe, høres ut som bussene hos deg er omtrent som her. Jeg prøver å la meg omvende til ikke-stress, for jeg tror det er noe vi har godt av alle sammen. Men kanskje ikke så ikke-stress at samfunnet stopper opp da. :p

      Hjemme-jobbe-dagen ble bra. Jeg måtte vente en stund på bussen på Gjøvik, og det viste seg at det var salg på CC. Dermed fikk jeg jammen meg nye sko, som jeg virkelig trengte, og junior fikk nye klær. 😀

  5. Det er jo ikke akkurat å skryte av bussforbindelsene oppi bygda her, men ja, det går jo noen slik at man kommer seg frem og tilbake på en rimelig grei måte! 🙂 Bussen er fin på sin måte, og, ja -når den kommer da 🙂 Takk for en kjempeflott tur i dag!

    1. Nei, det er ikke akkurat buss hvert 5. minutt. 😉 Men det er jo bare å planlegge litt (og følge med på busstabellen), så funker det greit. Veldig avslappende å ta bussen herfra til Gjøvik, syns jeg.

      Takk det samme! Vi må gjøre det igjen. 🙂

Kommentarer er stengt.