Hvorfor trener du?

I The Guardian skriver tre selverklærte treningsnarkomane om hvorfor de løper, og på dailymile.com skriver en av de med flest miles under beltet om hvorfor hun trener. Hva får egentlig folk til å legge ned masse tid og energi i trening? Hvorfor trener du?

Mine topp 5 grunner
1. For å føle meg bra både fysisk og psykisk – stress- og smertereduksjon
2. For å bli sterkere
3. For å være alene
4. For å bevise ovenfor meg selv (og andre) at jeg ikke gir opp
5. Fordi jeg kan

Jeg vil ikke si jeg syns det er gøy, selv om mange også nevner det som motivasjon. Det er ikke gøy å slite seg opp en lang bakke, eller trosse regn og vind for å gjennomføre en treningsøkt, eller fortsette med repetisjoner i styrketrening når musklene skriker STOPP! Men det er fantastisk godt etterpå. Det gir mestringsfølelse og selvtillit å gjennomføre noe som er tungt og vanskelig. Og det er deilig å være skikkelig fysisk sliten. Det gir ro i både kropp og sinn.

Selvsagt har jeg det gøy mens jeg holder på også. Det er kjempegøy å kjøre offroad med sykkelen, selv om det har et element av frykt for å gå på trynet i seg. Men det er stort sett ikke det som motiverer meg til å komme meg ut.

Det siste punktet mitt er kanskje det viktigste for meg. Når man har opplevd å være sengeliggende og uforståelig utmattet vil man for all del unngå å havne der igjen. Og for min del kan trening hjelpe meg på veien. Det er både en glede og en lettelse å kunne sykle 2 mil eller løfte vekter når jeg vet at fullstendig utmattelse er et reelt alternativ. Treningen gir meg en mulighet til å ta (en viss) kontroll over kroppen igjen.

Les for øvrig Maddams tips til bikinisesongen!


5 thoughts on “Hvorfor trener du?

  1. Tja, det er vel først og fremst tre grunner til at jeg trener:

    1. føle meg vel fysisk (skrotten trenger det, ellers blir den daff, ryggen blir ond, magen blir slappere enn nødvendig og alt det der)

    2. føle meg vel psykisk (bedrer humøret, mer fornøyd med meg selv)

    3. egotid (i en travel hverdag med tre små er det luksus å kunne stikke på trening heeelt for seg selv)

    At trening er morsomt hjelper. Step for eksempel syns jeg er kanonartig! Det gir ekstra motivasjon. Jogging er ikke like morsomt. I alle fall ikke de første turene etter en pause. Da er det bare tungt! Men så kommer det seg, og løpingen blir verdifull egotid også den.

  2. Du har allerede sagt det så godt i dine 5 punkter her. Jeg liker å si at jeg trener for Body & Mind, men dine punkter oppsummerer det samme.

    Siste punktet ditt husker jeg på hver gang jeg, eller noen rundt meg, får en skade el.lign og ikke kan trene, da husker jeg på hvor heldig jeg er som kan!

  3. Takk for at du deler det som gir deg motivasjon. Jeg skal ta med meg dette videre. Trening gir egentlig veldig mye innenfor rimelighetens grenser 🙂

    1. Hehe ja, det var dette med grensene da. Det er ikke alltid like enkelt å opprettholde balansen mellom hvile og aktivitet, av forskjellige grunner. Særlig hvis man er utålmodig (som meg) og vil se resultater øyeblikkelig. 😉

Kommentarer er stengt.