Filmfestivalen i Venezia

Den 68. filmfestivalen i Venezia åpnet i slutten av august og varer fram til 10. september. Dette er den eldste filmfestivalen i verden, og vinneren stikker av med Leone d’Oro (Den gyldne løve). Siden media her i landet stort sett dekker den røde løperen og damenes kjoler (noe ingermerete vanligvis gjøre bedre enn dem) undersøkte jeg litt nærmere hvilke filmer som deltar på festivalen, og plukket ut noen jeg skal få med meg framover.

Ides of March

Tinker, tailor, soldier, spy

Terraferma

A Dangerous Method

Quando la notte

Disse filmene, kanskje med unntak av de italienske, vil vi sikkert høre mye om utover høsten. Line-up’en inneholder mange store navn fra vestlig filmbransje, både på regissør- og skuespillersiden. Jeg gleder meg spesielt til å se Viggo Mortensen i en ny rolle (Cronenbergs A Dangerous Method), og jeg håper for filmens del at Keira Knightley bidrar med sitt beste.

Det blir også spennende å se de italienske filmene. Jeg syns europeiske filmer generelt får altfor liten oppmerksomhet her i landet, selv om kvaliteten på dem ofte er høyere enn samlebåndsproduksjonene fra USA. Ikke misforstå, det kommer mange suverene filmer fra USA, men det kommer også en hel haug med mindre bra, som får mer oppmerksomhet enn de svært gode europeiske. Mitt mål for høsten og vinteren blir i hvert fall å få med meg de gode filmene, uansett opprinnelsesland.

God filmhøst!

 


4 thoughts on “Filmfestivalen i Venezia

  1. Jeg er spent på kinohøsten vår her i Vadsø. De må stenge en periode for å digitalisere. Vi har en flink kinosjef og en helt ok, ganske stor kino (etter størrelsen på byen), men i et bygg som burde vært kondemnert for lenge siden. Jeg drømmer om kinosal i vårt flotte nye bibliotek. Kinosjefen og jeg diskuterte det en dag. V så for oss all verdens spennende samarbeidsprosjekter og happeninger med film og bøker. Det er lov å drømme 🙂

Kommentarer er stengt.