Suppetid – ny oppskrift på fiskesuppe

Høst er suppetid, og i går spiste vi kremet fiskesuppe. Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften, men som jeg ofte gjør modifiserte jeg den etter hva jeg hadde i kjøleskapet. Ingen blomkål denne gangen, men jeg la til en teskje chili som jeg surret sammen med løk og hvitløk. Dessuten brukte jeg dill som krydder.

Heges modifiserte fiskesuppe
(4 porsjoner)

2 ss rapsolje
1/2 rødløk
1 ts knust hvitløk
1 ts knust chili

2 blokker fiskesuppebuljong
6 dl vann
1,5 dl melk (og en skvett fløte)
2 ss creme fraiche

4 små poteter
3 store gulrøtter
1/3 squash
1 pakke fiskemix

salt
pepper
dill

Framgangsmåte
Surr finhakket rødløk, hvitløk og chili i rapsoljen. Kutt opp grønnsakene.  Ta i vann, buljong og potetbiter tilsvarende to av potetene. Kok potetene møre. Ta i melk og creme fraiche, og mos sammen med en stavmikser til det blir jevn suppekonsistens. Ta i gulrøttene og resten av potetene, kok på lav til middels varme under omrøring til grønnsakene er møre. Ta kjelen av plata, legg oppi fiskebitene og squashen, og la stå med lokk i 5-6 minutter.

Maten er klar!

Spis og nyt!

Serveres gjerne med brød eller flatbrød.

Jeg serverte purreløk (som jeg godt kunne finhakket) og sitron ved siden av til meg selv, siden junior ikke er særlig begeistret for det.
Dette er en mild fiskesuppe, som passer godt for både voksne og barn.

Les også Mammadamens innlegg om kurset Tidlig matglede!


En kommentar om “Suppetid – ny oppskrift på fiskesuppe

Kommentarer er stengt.