Nedetid på sofaen og treningsplaner framover

I dag er det akkurat én uke siden jeg måtte innse at forkjølelsen min ikke ville gi seg, og at sofaen var det beste alternativet. Jeg tenkte litt optimistisk at det sikkert bare ville ta et par dager med hvile før jeg var på beina igjen, men feberen holdt jammen tak i meg helt til i dag. Nå virker det som den er borte, og overskuddet er på vei tilbake. Selv om jeg har måttet holde meg helt ro, selv en liten tur på gjorde meg helt skjelven, har ikke fibrosmertene dukket opp. Jeg satser derfor på å komme gang med trening, eller i hvert fall bevegelse, allerede fra i dag. Det er ikke snakk om noe hardkjør, bare en tur med Toyah på 2,5 km. Jeg vet av erfaring at det er en fin startdistanse etter «nedetid».

Før jeg ble syk var jeg godt i gang med nytt styrketreningsprogram, og skulle egentlig både endre på det og øke belastning fra og med denne uka. Nå er jo det utelukket, så jeg må starte på null igjen med det programmet jeg har. Det må vente til neste uke, for jeg tar ikke sjansen på å presse meg denne uka. Nå er det viktigst å bli helt frisk. Jeg har laget meg en treningsplan for de kommende ukene, som ser slik ut:

Jeg har prøvd å både være realistisk og ambisiøs. De blå og grønne treningene dropper jeg hvis jeg kjenner at jeg ikke har nok overskudd. Turene er med Toyah, og resten av programmet er det jeg har brukt i oppstartsfase tidligere. Belastningen på styrketreningen er justert ned for å passe kroppen/fibromyalgien (ca -2,5 kg på 10RM). Jeg bruker altså lavere belastning enn jeg ville anbefalt en frisk person.

Når jeg er ferdig med disse ukene vil jeg vurdere resultatene, og legge opp en ny plan for den neste 6-ukers perioden.

Treningsprogram Spenst Toten
Hjemmetrening
4 thoughts on “Nedetid på sofaen og treningsplaner framover

Kommentarer er stengt.