Hvorfor trene styrke?

Jeg håper jo at alle har fått med seg hvorfor det er viktig å trene styrke, uansett kjønn og alder, men her har dere et knippe artikler som setter fokus på akkurat dette.


Aftenbladet.no – Dette skal bli maratonbein
BT.no – Styrketrening øker sjansen for å unngå sykehjemmet
DN.no – Kvinnene ruler i styrkerommet
Skiinfo.no – Treningstips for langrenn
Fitnessbloggen.no – 3 gode grunner til at alle jenter bør bygge muskler

Jeg møter ofte kunder som er redde for å ta i når de trener styrke. Forklaringene som går igjen er at de ikke vil bli svære eller er redde for skader. Samtidig vil de gjerne nå målene sine, som ofte handler om bedre generell helse og/eller «stramme opp litt». Jeg skjønner det kan være både forvirrende og frustrerende når man leser avisoverskrifter om trening og kosthold, og som treningsveileder har jeg dessverre ikke tid til lengre utredninger om hvordan man når disse vage målene, men jeg prøver å gi alle et program tilpasset den enkelte og forklare i korte trekk hva som er bakgrunnen for øvelsesutvalget. Den kjipe sannheten er dog at du får ikke noe særlig framgang om du ikke tar i på trening. Det gjelder både styrke- og utholdenhetstrening. Det er ikke farlig å bli svett, anpusten og sliten. Ta sjansen, gå litt utenfor komfortsona når du trener!

Tips for å komme i gang
Det aller, aller viktigste er å sette seg inn i riktig teknikk i de forskjellige øvelsene!

* få program av treningsveileder/PT på treningssenteret
* les artikler/bøker av anerkjente forfattere på området
* bruk et gjennomprøvd program dersom du skal finne et på egenhånd (Fitnessbloggen har gode tips)
* formulér en klar målsetning, og finn ut hva som skal til for å nå målet
* vær realistisk, både når det gjelder treningsmengde og hva du kan oppnå

Hvorfor jeg trener styrke
Jeg liker rett og slett å kjenne at kroppen blir sterkere. Jeg har alle de helsemessige fordelene i bakhodet selvsagt, men om treninga ikke hadde gitt meg merkbare fordeler nokså umiddelbart hadde jeg sikkert ikke holdt på med det i den grad jeg gjør. For meg personlig er det tilfredsstillende å kjenne at jeg har kontroll på kroppen og at jeg kan presse meg lenger enn jeg trodde. Selv om jeg har fibromyalgi og dessuten nedsatt bevegelighet i den ene armen er det mye jeg kan gjøre, og dette utnytter jeg. Tung styrke på bryst/armer fungerer (foreløpig) ikke med mine utfordringer, men på bein, rygg og mage kan jeg ta i alt jeg orker. Det gir meg bedre holdning, mer utholdenhet i hverdagsaktiviteter (som for meg blant annet består i å rydde vektskiver etter folk som ikke skjønner at mora deres ikke jobber på senteret), og mer «fjæring» i stegene og tråkkene når jeg går/løper/sykler. For ikke å snakke om endorfinrushet etter en tung økt, som er bedre enn kaffe til og med!

Alt dette gjør meg både fysisk og psykisk mer motstandskraftig mot fibromyalgismerter, og minsker sannsynligheten for kræsj betraktelig. Det er veldig, veldig viktig for meg. Som jeg har nevnt i et tidligere innlegg: det er kondistreninga som må ligge i bunn for meg, og som alltid må prioriteres i dårlige perioder, men styrketreninga er en viktig komponent for å holde meg oppegående over tid, og bidra til raskere bedring etter dårlige perioder.

