Ærlighet varer lengst?

Psykolog og samlivsterapeut Peder Kjøs mener man godt kan si til partneren at hun må gå ned i vekt.

– Fortell partneren din at du likte henne bedre for ti kilo siden, hvis det er det som er sannheten, sier Kjøs. (NRK.no)

Dette skal nemlig motivere den utrente og småfeite partneren til å få lyst til å trene. Jeg ser for meg helt andre effekter av et sånn utsagn enn motivasjon, blant annet dårlig selvtillit og lav selvfølelse. Hvis en du er glad i forteller deg at du ikke er bra nok fordi du veier noen kilo for mye tror jeg ikke treningslyst er det første som melder seg.

På NIH lærer vi blant annet å hjelpe kunder med å gå fra ytre til indre motivasjon, fordi den indre motivasjonen er mer holdbar. Med andre ord, det er ikke bikinisesongen som skal være målet, men for eksempel treningseffektene god helse, økt overskudd og generelt velvære som skal holde deg i gang hele året. Mange trenger å gå ned 10-15 kilo av helsemessige årsaker, men ingen trenger å gå ned de kiloene fordi partneren er misfornøyd. Partneren kan passe sin egen vekt og helse, takk. Man skulle tro en psykolog og samlivsterapeut heller ville råde folk til å støtte partneren på en positiv måte, ved å stille opp som treningspartner, være hjemme med ungene mens den andre er på trening, bidra til bedre kosthold i husholdningen, osv, men her er visst de ytre faktorene viktigere. Triste greier.

6 thoughts on “Ærlighet varer lengst?

  1. Fullstendig enig, fikk litt sjokk da jeg hørte det selv. Synes han burde få en tilbakemelding om det jeg.

  2. Skremmende! Trist. Og helt enig med deg:

    «Hvis en du er glad i forteller deg at du ikke er bra nok fordi du veier noen kilo for mye tror jeg ikke treningslyst er det første som melder seg».

Kommentarer er stengt.