Maks fettforbrenning på 8 uker

Denne uka har jeg lest boka Maks fettforbrenning på 8 uker av Halvor Lauvstad og Anne Marte Handal Sneve. Halvor Lauvstad er en av foreleserne på PT-kurset jeg går på NIH, og han hadde med et eksemplar vi kunne kikke i før den kom på markedet. Siden jeg syns det så ut som en interessant bok ville jeg gjerne se nærmere på den.

Jeg er som vanlig både opptatt av innhold og lesbarhet.

På Gyldendals nettsider kan vi blant annet lese om boka:

Dette er den perfekte boken for kvinner som ønsker å gå ned i vekt på en effektiv og fornuftig måte.

Du lærer hva slags trening du bør satse på for å forbrenne mest mulig fett, og hvordan du bør trene for å øke hvileforbrenningen din. Forfatterne avliver myter knyttet til trening og kosthold.

Den fysiske boka og layout
Dette er en kompakt, pen bok på 168 sider, med friske farger og mange flotte bilder. Det er mye luft på sidene, løs høyremarg, korte avsnitt med godt markerte overganger, og teksten er satt med relativt grei størrelse på fonten. På denne måten er den enkel å lese.

Side 58-59 (Beklager, dårlig bildekvalitet)

Fettforbrenning og trening
Hvis målet ditt er å gå ned i vekt, eller rettere sagt fettprosent, enten for å føle deg bedre eller for å prestere bedre (eller begge deler) og du ikke nødvendigvis vil lese deg gjennom forskningsartikler og pensumbøker fra NIH er dette et fantastisk verktøy. Du får forklaring på hva fettforbrenning er, hva du bør trene, og hva du bør spise. Siste del av boka er viet til treningsprogrammet du kan følge, og du får til og med høre fra noen som allerede har brukt det og fått det til å funke.

Side 19

Det jeg kanskje liker aller best med boka er fokuset på sunn vektnedgang, sunn og variert trening, sunt kosthold. Du får svar på hvorfor det ikke er bra med for lavt kaloriinntak, hva som skjer i kroppen både under trening og hvile, og hvorfor begge deler er helt nødvendig hvis du vil ned i vekt. Det er viktig å ivareta helsa når du skal ned i vekt, og ha et realistisk forhold til hvordan og hvor fort du kan gå ned. Jeg, og sikkert mange med meg, forbinder snakk om fettforbrenning og kaloriforbruk med slitsomme overskrifter fra ukeblader og dagspresse, mens det i denne boka blir lagt fram som fagstoff, ikke som denne ukas mirakelkur. Og fagstoffet blir stort sett formidlet med et hverdagslig språk, sånn at det er mulig å henge med for alle. 

Den mest effektive måten å få fart på forbrenningen på, er ved å bevege kroppen ved hjelp av beina. Gå, gå fortere, jogg, jogg raskere og løp. Jo fortere du beveger deg, desto høyere blir forbrenningen! Siden jogging og løping er den desiderte forbrenningsvinneren. både for å forbrenne mest mulig når du trener, men også for å skru opp hvileforbrenningen, vil vi fortelle litt mer om løping. (s. 55)

Du får en fin oversikt over hvilke treningsmetoder som er mest effektive, og selv om det snakkes varmt om jogging/løping i sitatet over får vi se hvor effektiv forbrenningen er ved alternative øvelser, som langrenn, sykling, svømming, osv. Boka har også mange tabeller som på en lettfattelig måte understreker poengene i teksten.

Side 71

Styrketrening
I tillegg til utholdenhetstreninga tar boka opp behovet for styrketrening, og har en god gjennomgang av baseøvelser du kan gjøre hjemme eller på treningssenter. Disse øvelsene er også del av treningsprogrammet som blir presentert. Du får beskrivelse av teknikk og hvilke muskelgrupper du trener. Dette er dog ikke boka for de som er opptatt av styrketrening generelt. Til det har vi andre bøker, for eksempel Styrketrening i teori og praksis av Truls Raastad m. fl.

Treningsprogrammet
Som tittelen på boka tilsier, dette er et 8 ukers program, med fokus på økt fettforbrenning. Programmet er delt opp i to og to uker, tre økter pr uke, med fin oversikt over hva du skal gjøre i de forskjellige øktene. Dette bør være enkelt å følge for alle, og du får fin progresjon underveis.

Lesbarheten
Tilbake til lesbarheten: det er en del lange, sammensatte ord og lange setninger, men språket er i sin helhet hverdagslig og ikke preget av faguttrykk i altfor stor grad. Man trenger heller ikke lese boka fra perm til perm, men kan enkelt slå opp på emner man syns er spesielt interessante, og man kan hoppe litt fram og tilbake for å finne svar på det man lurer på. Det kan kanskje være forstyrrende med alle bakgrunnsfargene på tabeller/informasjonsbokser, men det er også gode markører for å dele opp teksten. Alle avsnitt er godt merket med tydelige overskrifter. Alt i alt vil jeg si lesbarheten er god, men ikke perfekt. Det kunne for eksempel vært litt større font og linjeavstand. Det ville gjort teksten tilgjengelig for enda flere.

Hvis du lurer på hvorfor jeg nevner dette, sjekk ut min tidligere arbeidsplass Leser søker bok og 100-lista.

Konklusjon
Dette er en gjennomarbeidet bok, som holder det den lover på baksiden, nemlig «Alt du trenger å vite om fettforbrenning og kaloriforbruk». At de to forfatterne kan sine saker er det ingen tvil om, men de klarer også å formidle det på en god måte. De faglige prinsippene som ligger til grunn blir forklart på en forståelig måte for folk som ikke er fagnerder, og med denne boka trenger du ikke å lese en eneste artikkel til i Kvinner og Klær eller Shape Up om slanking og trening. Her blir alle myter, som ofte formidles i nevnte blekker, avlivet, og du får svar på hva du faktisk må gjøre for å nå målet ditt.

Boka er preget av entusiasme fra forfatternes side, og jeg får inntrykk av at de genuint ønsker å formidle dette stoffet for at leserne skal ha nytte og glede av det.


9 thoughts on “Maks fettforbrenning på 8 uker

  1. Bra anmeldelse av boken. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe den. Jeg er skeptisk til alt slikt. Om fokus er på helse og varig endring av livsstil er jeg mer med enn når det blir snakket om slanking og maks forbrenning.

    1. Fokus i denne boka er helse. Det skrives om fettforbrenning i en treningsfaglig sammenheng, ikke som den tabloide versjonen vi finner i dags- og ukepresse. Det er rett og slett en god bok om sunn og forsvarlig vektnedgang ved hjelp av trening og kosthold.

  2. Synes denne boka virker intgeressant, både ut fra forlagets presentasjon og din anmeldelse.
    «Dette er den perfekte boken for kvinner som ønsker å gå ned i vekt på en effektiv og fornuftig måte.»
    Passer den ikke for meg som er mann?

Kommentarer er stengt.