Trening og litt selvskryt

Jeg holder på med denne treninga mi, og det går da framover. Nå trener jeg styrke 2-3 ganger i uka, og utholdenhet 3-4 ganger i uka. Annenhver uke har jeg 3 økter av hver, og annenhver uke 2 styrke/4 kondis. Planen jeg følger ser slik ut:

UKE 6 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag
Styrke Bein/rygg/armer/mage/grep Bein/rygg/armer/mage/grep Bein/rygg/armer/mage/grep
Kondis Skitur Skitur Intervall
Bev.het Bryst Bryst/bein Yoga Yoga Bryst

Jeg har funnet ut at tung styrketrening på bein og mage funker helt fint, mens jeg må være mer forsiktig med øvelser som går på skuldre og nakke. Dessuten jobbet vi med bevegelighet og kroppsholdning på skolen forrige helg, og jeg har fått noen gode tips til hva jeg bør konsentrere meg om i så måte. Skuldrene mine bikker litt framover, derfor skal jeg ikke trene brystmusklene, bare tøye, og heller fokusere mer på øvre del rygg (minus latissimus dorsi) for å trekke dem tilbake i nøytral posisjon på sikt. Armene har jeg ikke trent spesifikt ennå i år, men legger det til på programmet fra og med i dag.

Øvelsene varierer litt etter hvor jeg trener, men for det meste trener jeg styrke på det lokale trimsenteret nå.

Øvelsene mine
Hacklift – alternativ til knebøy, siden jeg ikke kan ha vektstang på nakken pga nedsatt bevegelighet i venstre skulder- og albueledd.
(Squat press om jeg trener på Gjøvik)
Markløft
Utfall med manualer
T-bar roing
Sittende bicepscurl
Enarms tricepspress/tricepspress i kabel
Sittende rotasjon med vektskive
Sidebøy med manual
Omvendt crunch/bekkenhev
Leg raise/pullover-kombo med manual

Jeg avslutter hver økt med forskjellige øvelser for å trene opp grepet, siden jeg er for svak i fingrene til å trene optimalt i mark/utfall.

Perser 😀
Hacklift 70 kg x 4
Mark 60 kg x 2

Jeg startet på 30 kg på begge disse øvelsene for 1 måned siden, så jeg er godt fornøyd med framgangen. Og korsryggen min elsker markløft!

Skiturer
På planen min står det skiturer, og da er det ikke snakk om søndagsturer. Langtur én gang i uka er på ca 12 km, og den går jeg i relativt rolig tempo. Puls på mellom 60 og 70 % av maks. På kortere turer (4-8 km) går jeg raskere, og ligger på mellom 70 og 90 % av maks. Intervalltreninga tar jeg på mølle, for jeg har rett og slett ikke god nok skiteknikk til å klare det ute.

Bevegelighetstrening
Uff, dette er mitt svake punkt, og it’s all in my head. Jeg vet jeg trenger det, men sliter med å motivere meg siden jeg ikke syns jeg mestrer det (catch 22, jeg mestrer det ikke fordi jeg gjør det altfor sjelden til å få framgang). Fokusområdene er i alle fall brystmuskler, hofteleddsbøyer og leggmuskulatur. Jeg er stiv som en stokk, og dette påvirker teknikken i hacklift/squat press og utfall, for ikke å snakke om hva det gjør med kroppsholdningen. Jeg skal prøve meg på yoga igjen fra og med i dag, men syns det er uutholdelig kjedelig, og trives best med treningsformer med høyere intensitet. Men da er det jo bare å jobbe med det mentale da…

Fitocracy
Er du på Fitocracy kan du følge meg, om du vil! Ellers logger jeg fortsatt på dailymile.com.


4 thoughts on “Trening og litt selvskryt

  1. Du har jammen grunn til å skryte av deg selv!Så flink du er!Skulle ønske at jeg var like flink.

Kommentarer er stengt.