Ett år på bygda

Det er faktisk litt over ett år siden vi flyttet hit til bygda fra Vålerenga, og mye har skjedd både privat og på jobb. For det første har junior kommet til en skole der han blir tatt på alvor, har fått tydelige voksne rundt seg, og mange nye venner. Han deltar på fritidsinteresser som passer for ham, og han har virkelig slått seg til ro og blitt en gladere, tryggere gutt. Nå i disse dager ser jeg at han begynner å gå fra barn til ungdom, og er stolt av at han er selvstendig, kunnskapstørst og omtenksom.

Selv har jeg opplevd at formen min har blitt bedre og bedre, og at jobben i treningsbransjen var riktig steg å ta da jeg måtte omskolere meg. Denne helgen er siste innspurt på den skriftlige delen av siste eksamen, og om litt over en uke er jeg helt ferdig med utdannelsen som personlig trener. Jeg føler at jeg har blitt veldig godt mottatt på jobben, og at jeg får alle de utfordringer i hverdagen som trengs for å trives og utvikle meg videre. Det er egentlig helt utrolig hvor stor endringen i hverdagen er, nå som jeg er på jobb mer eller mindre hver dag uten å bli helt ødelagt av det. I Oslo jobbet jeg jo én dag i uka, og ble sliten av det, selv om jeg gjerne ville yte mer.

Det hjelper selvsagt også på formen min at økonomien er bedre, om ikke bra ennå, at jeg ikke er avhengig av at Nav-systemet fungerer til enhver tid, og at Nav her tross alt er mer effektivt enn i Gamle Oslo bydel. Jeg har ikke angst hver eneste måned rundt utbetalingsdatoer lenger, og kommer det en uforutsett utgift velter det ikke økonomien i flere måneder framover. Jeg trenger ikke regne på hvilken mat jeg skal kjøpe for at det skal være både den billigste, sunneste og drøyeste løsningen (selv om jeg fortsatt ikke kaster rundt meg med penger når jeg handler). Kort sagt, jeg trenger ikke snu på hver eneste krone.

Treningsmessig er det selvsagt enklere å trene nok og riktig nå, både utendørs og på jobb. Her er det ikke nødvendig å ta t-banen i 20-30 minutter for å komme seg ut i marka, og styrketreningen kan gjøres på arbeidsplassen. Bedre grunntrening gir bedre form, som igjen gir økt kapasitet både på jobb og hjemme.

Kanskje har det betydning at vi har huset fullt av pelskledde familiemedlemmer også? Kattungene har blitt ett år og 3 dager, og viser tydelig sine forskjellige personligheter. De er rolige og sosiale, og har tydelig hatt en fin og trygg oppvekst. Rart å tenke på at de har vært så små:

De voksne kattene har selvsagt slått seg helt til ro, og er aldri langt unna. Dylan er riktig nok ute det meste av tiden, men han er alltid rett rundt hjørnet. Kitty vil helst ikke være ute etter at hun kom hjem skadet i fjor høst, men med litt mild overtalelse går hun utenfor døra sammen med kattungene. Toyah elsker livet på landet, her som hun kan strekke ut og løpe løs så mye hun vil store deler av året.

I slutten av denne måneden skal vi flytte til et annet hus i samme bygd, der vi kommer til å bli boende over tid. Huset vi bor i nå var bare en midlertidig løsning for at vi skulle komme oss ut av Oslo så fort som mulig, og for at vi skulle få tid til å finne et hus som kunne være en langvarig løsning. Det nye huset ligger om mulig enda mer idyllisk til enn her, og har terrasse med flott utsikt mot innsjøen og lite biltrafikk i nærheten. Det ligger nærmere butikken, og i gangavstand til skolen. Det er mindre i areal, noe som er helt i orden med tanke på vasking og rot, og det er veldig flott vedlikeholdt. Bilder kommer nok når vi er på plass. Det er første gang på… egentlig det jeg kan huske, at vi nå skal flytte inn et sted og bo der så lenge at jeg føler det kan kalles et hjem.

Jeg vil rette en stor takk til alle som har hjulpet oss til å føle oss hjemme her det siste året!

8 thoughts on “Ett år på bygda

  1. Godt å bo et sted man trives. Og det er også fascinerende hvor forskjellige man er. 🙂 Hurra for mangfold!

    1. Ja, det er utrolig godt. Det er fascinerende hvordan man forandrer seg også. For bare et par år siden kunne jeg ikke tenke meg å flytte «hjem» fra byen, men da jeg først ble ferdig med Oslo så var jeg virkelig ferdig og.

  2. Så flott lesning Hege! Jeg liker å lese alt du skriver her! Sønnen din trives bedre og det virker inn på deg, økonomien er bedre, din form er bedre både fysisk og psykisk, du trives på jobben og har omskolert deg, dere skal flytte til et hus jeg håper dere kan føle dere hjemme i. Det er nok ikke vært et år på røde roser, men dere har kommet langt og det er mye som har skjedd tenker man tilbake! 🙂 Stolt av dere og jobben dere har gjort! 🙂 Klem

Kommentarer er stengt.