Kaffedamens fredagsfri

Endelig fredag, fri og strålende sol!

Jeg har jobbet mye i det siste, og det går bra med både økt arbeidsmengde og økt treningsmengde. Kroppen takler det fint, selv om jeg hadde noen dårlige dager forrige uke i forbindelse med væromslaget. Når det går fra +25 til +4 grader over natta kan jeg nesten ikke regne med noe annet. Når det i tillegg blir vind og regn er slaget tapt. Det gikk relativt fort over, og jeg klarte å trene, om enn litt lettere enn vanlig, selv om jeg hadde store smerter i leddene spesielt.

Denne uka har junior vært på leirskole, og jeg gleder meg stort til han kommer hjem! Han er ikke den mest meddelsomme på telefonen, og ikke akkurat noen mammadalt, så jeg har kun fått et par sms mens han har vært borte. Jeg er sikker på at han har hatt det kjempefint, og at en uke ved sjøen ved Sandefjord har gjort hele klassen godt. De er det siste kullet i Gjøvik kommune som får dekket leirskoleoppholdet fra kommunen dessverre, men jeg skal ikke gå inn på lokal skolepolitikk i dette innlegget. 😉

Det kommer stadig til nye PT-klienter, og jobben er morsom og utfordrende. Nå jobber jeg 50% som treningsveileder, og tar PT-klienter utenom. De har alle forskjellige utgangspunkt og mål, noe som gjør at jobben aldri blir ensidig eller kjedelig på noen måte, og forskjellige utfordringer i hverdagen for den enkelte gjør at jeg virkelig må bruke det jeg har lært for å gi dem den beste og mest effektive treningsopplevelsen. Jeg føler selvsagt at jeg fortsatt har mye å lære, og siden det allerede er et par måneder siden siste eksamen har jeg begynt å tenke på hvilke kurs eller videreutdannelse jeg kan snuse på. Jeg tenker at det kan være nyttig med litt påfyll om ett års tid, men om det blir interne eller eksterne kurs vil tiden vise. Først skal jeg ha mange, mange timer med klienter, og ikke minst få ny inspirasjon på NIH Fitness Convention i vinter.

Når jeg ikke jobber bruker jeg mer tid på trening enn tidligere. Jeg har noen helt klare mål for perioden, som i denne omgang innebærer 8 timer trening pr uke, inkludert 10 km løping (fordelt på flere dager), én intervalløkt, og én langtur enten på sykkel eller på beina. Jeg skal jo stille i et løp til høsten, uten noen andre mål enn å fullføre, og vil gjerne ha grunnlaget i orden. Dessuten har jeg fått smaken på løping i skogen. Jeg holder meg unna asfalt, men det er ikke vanskelig her jeg bor. Et annet mål er å klare 95 kilo i markløft innen ferien min starter i uke 26. Det skal vel gå sånn akkurat, tenker jeg. Jeg trener styrke 2-3 ganger i uka nå, stort sett helkropp, men jeg må være fleksibel og av og til putte inn en kort, effektiv økt mellom klienter.

Foreløpig har jeg brukt fridagen min på kaffe og havregrøt, og jeg skal nok fortsatt holde meg i godstolen en stund før jeg setter i gang med trening og husarbeid. Ser fram til en rolig kveld med junior, før jeg skal tilbake på jobb og trene klienter på dagen i morgen, og så feire 82-års dagen til mormor. Hun får nok et halvår med trening på treningssenteret i gave. Tøff dame! 😉

God fredag og god helg!

 

