Bøker på nattbordet

Jeg leser i disse dager kokeboka Fett nok og løpenerdboka Den ultimate løpeguiden. Førstnevnte har så langt fenget litt mer enn sistnevnte, men det er ingen tvil om at Løpeguiden er full av forskningsbasert kunnskap som er nyttig for meg både som løper og i jobben min. I helgen skal jeg teste noen av oppskriftene i Fett nok, og gleder meg til nye smaksopplevelser! Man har jo lett for å lage de samme matrettene om igjen og om igjen, eller jeg har i hvert fall det, så noen nye retter faller nok i smak i heimen. Anmeldelse av disse bøkene kommer på en blogg nær deg i løpet av noen uker.

På mitt foreløpig imaginære nattbord ligger også siste bok i Hulebjørnens klan. Jeg har lest alle de foregående bøkene, men det er en del år siden. Jeg har aldri fått helt sansen for hovedpersonen, Ayla, og heller ikke forfatterens enorme behov for å beskrive uinteressante detaljer, så man kan undres hvorfor jeg i det hele tatt gidder. Det er vel omtrent det samme som hjernedød underholdning på tv. Noen ganger trenger man input som ikke krever så mye kapasitet.

Den siste boka som ligger på vent er Barn som pårørende. Det er lenge siden jeg fikk den i posten, og jeg har dårlig samvittghet for ikke å ha lest hele og anmeldt den ennå. Det er en fagbok rettet mot yrkesgrupper som har med barn som pårørende å gjøre. Den er skrevet på bakgrunn av en lovendring som kom i 2011 som krever at helseinstitusjoner har barneansvarlig personell. En viktig bok, og en viktig lovendring. Grunnen til at det tar lang tid å lese er at temaet i stor grad føles personlig for meg. Junior fikk overhodet ingen oppfølging da jeg var på mitt sykeste, og han bare var 6-7 år, men dette kan jeg kanskje skrive mer om når jeg kommer med anmeldelsen av boka.

Jeg har ventet lenge (helt siden juni) på at biblioteket skal ta inn Song for Eirabu. Bok 2. Vargtid, men det ser ikke ut til at det skjer med det første. Dermed blir det bokhandling på meg når jeg er ferdig med de to bøkene jeg innledet med. Den første boka, Song for Eirabu. Bok 1. Slaget på Vigrid, ble lest i en fei! Dette er ikke hjernedød underholdning, men spennende fantasy med innslag av mytologi.

Nå som det er meldt litt dårligere vær igjen på Østlandet blir det finfint å sitte innendørs med bøkene igjen. 😉

God helg!

4 thoughts on “Bøker på nattbordet

Kommentarer er stengt.