De fire siste ting – En smakebit på søndag

Har du vært innom bokbloggen Flukten fra virkeligheten?

Min smakebit på søndag kommer fra boka De fire siste ting av Paul Hoffman. Dette er oppfølgeren til Guds venstre hånd, som jeg skrev følgende om:

Og denne uka har jeg lest Guds venstre hånd, som jeg antakeligvis ikke kommer til å skrive et eget innlegg om, for jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal beskrive den på en rettferdig og overbevisende måte. Ta meg bare på mitt ord: den er spennende og altoppslukende. Les!

Det er en fantastisk (sjanger) historie om gutten Thomas Cale som vokser opp i et kloster, der han og flere med ham blir opptrent til å være kalde krigere. Men Thomas har et unikt talent for å drepe, og i De fire siste ting får han en forklaring på hvorfor.

Hvor tror du ellers du har fått ditt geniale talent for kaos og død ra? Du dreper med den samme letthet som andre puster. Du kommer til den mest imponerende byen i verden, og på tross av dine gode intensjoner, forlater du den seks måneder senere i ruiner. Du forårsaker ikke katastrofer, du er katastrofen. Du er Grimperson, Dødens engel, og du kan like det eller la være. Men dersom du ikke liker det, er det best du vender deg til at du alltid vil befinne deg steder der alle forakter deg, og der alle vil ønske å drepe deg uten at de selv skjønner hva grunnen er. (s. 23/24)

Selv om det kan høres ut som dette er en ekstremt dyster og kjip bok er den ikke det. Det er mye humor som letter stemningen gjennom hele boka. For min del syns jeg det er vanskelig å legge den fra meg, for det er stadig referanser som får meg til å tenke på historie, geografi, filosofi og religionshistorie, samtidig som hovedpersonen er engasjerende. Jeg tar meg i lure på hvordan verden kom dit den er i boka, og hvor historien skal ende. Det er varslet at dette er en trilogi, så det er bare å lese de to første bøkene og vente på den siste for svar (ryktene skal ha det til at den kommer på engelsk mot slutten av året).


14 thoughts on “De fire siste ting – En smakebit på søndag

  1. Dette var en helt ny forfatter for meg, jeg tar deg på ordet og skal sjekke ut disse bøkene for dette ble jeg nysgjerrig på. Tusen takk for smakebiten og ha en fin dag!
    Beathesbokhylle

  2. Jeg har lest begge bøkene og er helt enig med deg 🙂
    Ha en fin søndag!

  3. Jeg ble også nysgjerrig på denne! Har aldri hørt om den før, men det høres veldig bra ut 🙂 Takk for smakebiten!

Kommentarer er stengt.