Smertefulle uker

Det er visst lenge siden jeg har skrevet om fibromyalgi, og godt er det for så vidt. Jeg har hatt noen dårlige perioder innimellom, men stort sett har det gått over etter noen dager. Nå er jeg dessverre på 3. uka med sterke smerter, og over halvveis i pillekuren jeg skal ta når det er som verst, uten at det ser ut til å ha nevneverdig effekt. Det er veldig lenge siden jeg har hatt så sterke smerter som jeg har nå.

Smertemestring
Jeg har vært på jobb med smertene, og det er har gått relativt bra. Det gjør ikke noe fra eller til for smertene, men det er veldig slitsomt å konsentrere seg og å være blid. Fordelen med å være på jobb er at jeg stort sett klarer å stenge smertene ute mens jeg er i snakk med kunder. Ulempen er at jeg ikke har igjen noe overskudd til å gå turer eller bevege meg ellers hjemme. Denne runden har jeg hatt mest vondt i ankler og korsrygg, noe som gjør det vanskelig å gå og sitte. For det meste er jeg jo på beina på jobben.

Søvn
Som vanlig i forbindelse med dårlige perioder er søvnkvaliteten min elendig. Jeg sovner uten problemer, men jeg drømmer stressende drømmer, og våkner stadig vekk. Det fører til at jeg nesten er mer sliten når jeg står opp enn når jeg legger meg om kvelden, og det betyr selvsagt at jeg ikke blir restituert i løpet av natta, noe jeg antar forlenger de dårlige periodene.

Frustrasjon
Jeg blir frustrert over smertene og nedsatt funksjon. Denne perioden syns jeg at jeg har klart bedre å opprettholde normal hverdag på tross av smertene, men jeg VIL jo stadig klare mer enn jeg gjør, og jeg VIL jo at den dårlige perioden skal gå over så fort som mulig. Det frustrerer meg at det ikke er jeg som kontrollerer dette, og at jeg ikke vet hvorfor den dårlige perioden kommer, og hvordan jeg kan få den til å gå over.

Hverdagsglimt
I går gikk jeg til butikken. Jeg måtte, siden jeg ikke hadde igjen mer Ibux. Jeg brukte 20 minutter på en strekke jeg vanligvis bruker 7 minutter på. Da jeg kom inn på butikken var det masse pensjonister der, og jeg måtte le litt av meg selv, for jeg subbet like sakte av gårde som de med dårlige bein. På vei hjem måtte jeg ta en pause i den ene (korte) bakken for ikke å begynne å grine av smertene i anklene.

Det forundrer meg stort at den samme kroppen som kan gå tur i skogen i 3 timer og løfte 100 kilo i markløft er den samme kroppen som nesten ikke kan bære meg de 600 meterne det er opp til butikken.

Lege og Nav
I dag må jeg prøve å få tak i legen igjen. Tidligere har hun hatt sms-bestilling, men det har de visstnok sluttet med. Jeg prøvde å ringe i går, men ingen tok telefonen. I dag går jeg innom kontoret i stedet. Det er ingenting hun kan gjøre, men jeg tror det er viktig å dokumentere de dårlige periodene med tanke på Nav. Jeg har ingen penger fra dem så lenge jeg jobber over 60%, og det har jeg gjort også med smertene, men man vet jo aldri om jeg kan fortsette med det.

Etter jobb i dag skal jeg gå innom Otium Spa og ta et varmt boblebad. Kanskje det hjelper. 🙂

6 thoughts on “Smertefulle uker

Kommentarer er stengt.