Skattekutt for de som jobber

Latsabbene
Torbjørn Røe Isaksen og flere med ham i Høyre er fortsatt i den tro at folk flest ikke gidder å jobbe, ser jeg. Vi (som ikke jobber/jobber fullt) trenger bare et økonomisk dytt i den late rumpa vår for å komme oss på jobb.

– Det er et viktig element i Høyres politikk at folk skal sitte igjen med mer i lønningsposen. For folk som teller på knappene om de skal jobbe mer kan dette være avgjørende. Det er god sosialpolitikk å gjøre det lønnsomt å jobbe, sier Isaksen til Aftenposten. (Min utheving.)

Tenk om det var så enkelt. Tenk om de som er syke ble friske bare de fikk mer penger for å gå på jobb. Eller at man kunne kjøpe seg mer tid i småbarnsperioden med de ekstra pengene. Eller sikre at livet går på skinner hele tiden, garantert uten ulykker, sykdom og andre uforutsette hendelser som kan føre til en vanskelig livssituasjon.

Eller kanskje vi bare skal begynne å tenke at folk flest ikke er latsabber og unnsluntrere?

Et lite, men kanskje ikke enestående, eksempel
Jeg er en av som «teller på knappene». Det vil si, jeg gjør ikke det, for selv om jeg mer enn noe annet skulle ønske jeg kunne jobbe 100% så tillater ikke helsa mi at jeg går til det skrittet. Jeg har en kronisk sykdom, men er frisk nok til å jobbe. Frisk nok til å ikke motta AAP, men for syk til å jobbe 100%.

Jeg er en av disse usle kvinnene som jobber deltid. Men jeg er ikke sykepleier, og har ikke småbarn eller mann som tjener penger til meg, så jeg er kanskje unnskyldt? Jeg kommer til å lide for sykdommen min når jeg blir pensjonist, ikke bare fysisk, men også økonomisk. Jeg har slitt meg gjennom noen helvetes år, og har endelig etablert meg i arbeidslivet igjen. Sannsynligvis kan jeg aldri jobbe 100% igjen, noe diagnostiserende spesialist sa til meg allerede for 7 år siden. Og siden da har jeg jobbet ræva av meg for å vise at han tok feil. En dag må jeg kanskje innse at han hadde rett. Utsiktene per i dag er i hvert fall ikke lovende.

Og da, kjære Røe Isaksen, vil det ikke hjelpe med all verdens kronasjer som lokkemiddel. Med mindre de kronene kan brukes til mer forskning på muskel- og skjelettlidelser da, som koster samfunnet enorme summer, og gjør at mange av oss ikke kan jobbe fullt eller jobbe i det hele tatt.

 

 


One thought on “Skattekutt for de som jobber

  1. Det er litt ironisk at man i latskapens navn heller skylder på de som trenger hjelp, enn å legge vilja i å gi dem hjelp… *klem på deg*

Kommentarer er stengt.