Vårfølelsen

Våren begynner å melde sin ankomst, selv her på «fjellet». Da er det også på tide med vårrengjøring. Inni hodet mitt.

Nå kan jeg innrømme at dette har vært en hard vinter. Kanskje burde jeg innrømt det underveis også, men sånt driver jeg tydeligvis ikke med. Helt siden slutten av november har jeg gått fra den ene sykdomsperioden til den andre. Forkjølelse, influensa, vedvarende kvalme og dårlige fibromyalgiperioder. Trening og kosthold har gått rett vest, og dermed har selvsagt også kiloene limt seg på. Humøret har vært deretter. Jeg føler at jeg mister kontrollen, på maten, på smertene, på jobben, i hjemmet. Jeg gjør ikke det i realiteten, men det føles sånn. Og i sånne perioder har jeg den artige vanen at jeg legger lista enda litt høyere, for å være sikker på å mislykkes. Ah, jeg kjenner meg selv, men jeg har ikke funnet noen god måte å unngå dette på. Foreløpig.

Påskeferie har vært godt og nødvendig. At det har vært strålende sol hele ferien er jo heller ikke dumt. Det hjelper i hvert fall på humøret, og det gjør det adskillig lettere å gå ut av døra med jevne mellomrom. Veiene begynner å bli bare, og snart kan jeg ta ut sykkelen. Jeg har endelig kommet i gang igjen med morgenrutinene, en liten løpetur med bikkja før frokost. Det gjør noe med kropp og hode når man skrur opp pulsen i frisk temperatur før dagens første måltid.

Apropos hunder; dere husker vel at båndtvangen trer i kraft igjen i dag? Tenk på dyrelivet og ta ansvar!