Uke 21: Startblokka

Fibromyalgi og trening, hentet fra Helse- og omsorgsdept.

Fysisk trening er en etablert behandlingsform for FS. Regelmessig kondisjonstrening har vist seg å redusere smerte og tretthet, øke arbeidskapasiteten og pasientens opplevelse av total bedring uten uheldige «bivirkninger» (McCain 1988, Klug 1989, Mengshoel 1992, Hørven Wigers 1996b, Hørven Wigers 1996a). Pasienter som trener minst 30 minutter, minst tre ganger pr. uke, og så intenst at de alltid blir svette og andpustne, opplever klar og signifikant bedring m.h.p. smerte, overskuddsmangel og arbeidskapasitet, og bedringen fortsetter så lenge pasientene trener (Hørven Wigers 1996a). Intensiteten, varigheten og hyppigheten ser ut til å være mer vesentlig enn selve treningsformen, – pasientene kan trene på måten de føler passer best for dem. Pasienter som slutter å trene går symptommessig tilbake til utgangspunktet (Hørven Wigers 1996a).

Krabbe sakte oppover
Tilstanden min er som den er akkurat nå. Smerter, lite overskudd, dårlig søvn, dårlig konsentrasjon, dårlig hukommelse. Siden jeg er delvis sykmeldt har jeg (i teorien) tid til å hente meg inn igjen mellom arbeidsdagene, og jeg kan legge til rette for mosjon, om ikke akkurat trening ennå. Det går veldig sakte framover. Veldig, VELDIG sakte, faktisk så sakte at det er vanskelig å spore bedring, men ett sted må jeg begynne.

Øverst på lista er turer med Toyah. Litt testing de siste par ukene har vist at skogsturer på sti fungerer godt, mens turer på asfalt gir krampetendenser i forside lår. Derfor kommer jeg til å holde meg i skogen en stund framover. Det er ok av flere grunner. Jeg får være helt i fred, og bikkja er mindre stresset enn om vi går ved trafikert vei. Det eneste som er skummelt i skogen er at det tydelig er svært mye elg i området. Jeg håper jeg slipper å treffe på elgku med kalver.

ringsjøen19.05.13
Skogstur i pinsen.

Ukemål
Jeg syns jeg har testet såpass at jeg kan sette meg et mål for denne uka:

4 kilometer i skogen 5 dager i uka.

Det er spesifikt, målbart, ambisiøst/attraktivt, realistisk og tidsbestemt. Et såkalt SMART mål. Oppdateringer om hvordan det går kommer, og hvis dette fungerer like godt som jeg håper kan jeg sette meg ukemål hver uke framover. Sannsynligvis ikke med store endringer med det første, men om jeg klarer såpass hver uke i ukene mot sommerferien skal jeg være veldig fornøyd.

Lite fruktbare sammenligninger?
I fjor på denne tiden besto treningen min av løpeturer, sykkelturer, lange turer med bikkja og tung styrketrening. Jeg vet det er lite fruktbart å sammenligne formen i fjor og i år, for jeg blir i grunnen bare lei meg og frustrert. Samtidig er det kanskje motiverende også? Jeg klarte det i fjor, jeg kan klare det igjen.

sommerfugl
Sommeren er her!

Rette veien
Jeg har klart å endre kostholdet mitt til det bedre den siste måneden. Etter en periode med ketogen kost er jeg nå over på et kosthold i retning Lindberg, noe jeg vet at kroppen trives med. Null (tilsatt) sukker og null mel gjør i alle fall at jeg legger til rette for mer overskudd. Det er godt for både hode og kropp at blodsukkeret er stabilt. Ett skritt i riktig retning altså.

Jeg tar én dag om gangen, én uke om gangen. Formen varierer veldig, og strengt tatt har jeg lyst til å bare gjemme meg under dyna og gremmes. Det vil jo ikke føre noe godt med seg, så jeg prøver å holde på rutiner så godt som mulig og unngå stress. Sistnevnte er noe vanskelig med tanke på Nav og papirmølla, men jeg håper at den nye saksbehandleren min er kjapp og ryddig.