En (slags) ny hverdag

Avklaring
Før jeg dro på ferie var jeg i møte med min nye saksbehandler på Nav, og vi gikk gjennom AAP-søknaden med egenvurdering og legeerklæring. Vi snakket om muligheter framover, og hva som både må og bør gjøres av tiltak de neste 2 årene. Om 2 år har jeg nemlig ikke rett på mer AAP, og må i verste fall delvis uføretrygdes om jeg ikke er betraktelig bedre enn jeg er i dag. Siden det ikke finnes noen kur mot fibromyalgi må de medisinske tiltakene være testing av medisiner, mens jeg i tillegg må fortsette med trenings- og kostregime som fungerer for meg. Det som kanskje burde med her er tiltak for nok restitusjon, for det er veldig lett å se seg blind på alt som skal og bør gjøres, og glemme at jeg også trenger hvile. Ikke nødvendigvis ligge på sofaen-hvile, men aktiviteter som gir hodet hvile også. Ferieturen var helt fantastisk i så måte!

Behandling og lege
Behandlingsmuligheter jeg har sett på så langt er psykolog og terapiridning. Psykologen kan selvsagt ikke gjøre noe med smertene mine, men kan hjelpe meg med både stress- og smertemestring, og å få ryddet opp i tankemønstre som spenner bein på meg og gjør livet mitt unødvendig vanskelig. Jeg ser fram til å starte med det om ikke så lenge. Terapiridning ser jeg for meg kan ha en veldig fin effekt både på kropp og sjel, om man kan si det sånn. Jeg er veldig glad i dyr, og selv om det er mange, mange år siden jeg har ridd er det noe jeg har hatt lyst til lenge. Hadde jeg hatt råd og energi skulle jeg gjerne hatt min egen hest. Noe av det som gir meg overskudd og glede i hverdagen er jo dyrene mine, og i terapiridning får jeg også brukt kroppen på en helt annen måte enn i annen trening/aktivitet. Jeg håper jeg kan begynne med både psykolog og ridning i løpet av de neste 2-3 ukene.

Legen min og jeg snakket allerede i vinter om at vi skal prøve ut noen medisiner og dosering fra og med august. Det blir i første omgang Sarotex, som jeg har prøvd før med en annen lege, men min nåværende lege mener at jeg kanskje har fått for liten dose. Så vi prøver igjen. Det er andre medisiner som også har hatt virkning i studier på fibromyalgi som vi eventuelt skal prøve dersom Sarotex ikke fungerer. Jeg har tidligere vært helt i mot denne typen medisinering, men det var på et stadium der jeg trodde at jeg kunne kjempe meg gjennom dette og bli frisk på egen hånd. Det har jeg innsett at jeg ikke klarer. Det er nok et skritt i riktig retning.

Jeg kjenner også at jeg bør koste på meg massasje i nærmeste framtid, for muskler i både nakke, øvre del rygg og bein er skikkelig stive og vonde og jeg våkner med hodepine hver dag. Jeg må bare finne en massasjeterapeut som jeg er komfortabel med å gå til. Det er ikke alle jeg ønsker å bli knadd på av.

Jobb og framtid
Jeg må innrømme at jeg ser svart på muligheten for å kunne jobbe 100% igjen, men om jeg klarer å komme meg opp på 80% og i tillegg ha overskudd til normale ting utenfor arbeidshverdagen (familie, venner, trening, hobby og husarbeid) skal jeg være veldig, veldig fornøyd.

Per i dag jobber jeg kun som PT, ikke som treningsveileder, og styrer derfor arbeidstid og -mengde selv. Det blir foreløpig ikke mer enn 8-10 timer i uka, og skal jeg dømme ut fra kropp og overskudd skal jeg nok ikke øke timeantall voldsomt før jeg har kommet godt i gang med behandling. Rett etter at jeg kom hjem fra ferie følte jeg at jeg hadde masse overskudd og var der jeg skulle være igjen, men da hadde jeg jo fortsatt ferie i 1 uke. Da jeg begynte å jobbe igjen ble det straks tyngre, men tross alt mye, mye bedre enn før jeg dro på ferie.

PT-jobben er viktig for meg, og det gir på en måte overskudd å jobbe med kunder også. Jeg prøver å tenke PT i litt videre forstand, og bruke kompetansen til for eksempel å holde foredrag og levere tekster til nettaviser, magasiner og annet. Det er mye jeg har lyst til og evne til å holde på med innenfor jobben, og jeg vil bruke ressursene mine og fortsette å utvikle meg faglig.

Trening og friluftsliv
Noe av det beste med å ha overskudd da jeg kom hjem fra ferie var at jeg kunne begynne å trene igjen. Nå trener jeg styrke 2-3 ganger i uke, og går lange skogsturer (2+ timer) med Toyah 1-2 ganger i uka. Begge deler gir overskudd, selv om jeg selvsagt blir fysisk sliten. Min vane tro var jeg litt vel optimistisk da jeg la opp treningsplanen framover, og tenkte jeg skulle trene styrke annenhver dag, men jeg merker at det ikke lar seg gjøre når jeg jobber.

Overskudd og ro i sjela
I egenvurderinga fra Nav må man skrive litt om hva man føler tilfører overskudd og energi. For min del har det mye med balanse mellom alenetid og sosialisering å gjøre, og balanse mellom jobb og fritid selvsagt. En annen ting som er nødvendig er oversiktlig økonomi. Nå er det på plass ved hjelp av Nav, og jobb/fritid styrer jeg selv. Riktig nok syns jeg det er vanskelig å si nei til å ta timer med kunder på dager jeg egentlig har fri, men jeg skal være strengere på det. Med ordnet økonomi og hele fridager er det mye lettere for meg å være sosial med venner, noe jeg ikke har orket det siste halvåret (eller kanskje mer). Det har selvsagt vært et savn, og jeg har følt meg ganske isolert. Sønnen min er kul han, men det er ålreit å omgås voksne, ikke-familie innimellom også.

Som dere kanskje skjønner er det mange ting jeg ønsker å endre på, og som jeg ønsker skal fungere for meg framover. Jeg prøver å ta én dag av gangen, og ikke stresse med noe. Litt rydding her, en kaffekopp med en venn der, en langtur med Toyah og fri fra jobben når jeg er hjemme, osv. Takket være vedtaket fra Nav, som i første omgang varer til nyttår, har jeg ro på meg til å komme i gang med det som trengs, og jeg er optimistisk til at dette skal gå den rette veien. Men forberedt på at jeg må være tålmodig.

