Endelig opptrening!

Jeg har endelig kommet dit at jeg kan begynne med opptrening. Denne uka har jeg høstferie, og kan begynne den lange, lange veien til bedring. Jeg har planlagt opptreninga mi detaljert og i bolker. Opptreninga er basert på faglig kunnskap om trening, og egen erfaring med opptrening fra tidligere. Fra og med 16. oktober jobber jeg ikke, og kan konsentrere meg fullt og helt om behandling og opptrening.

Jeg er pr i dag ikke bedre, men det blir jeg heller ikke uten opptrening. Derfor må jeg starte nå som jeg har ferie fra jobben og junior har ferie fra skolen, sånn at smertene og utmattelsen som jeg vet kommer i oppstarten ikke går utover jobb og familie. Jeg må gjennomføre selv om det er vondt. Det vil bli bedre etter hvert. Sannsynligvis etter 2-4 uker. Da kommer utfordringen med å begrense seg. Derfor har jeg planlagt hele opptreningsperioden nå mens jeg er skikkelig dårlig, og vet at jeg må holde meg til den.

Den første bolken, som startet i dag, består av daglige gå-turer med bikkja pluss terapiridning. To kilometer to ganger daglig på beina i én måned. Jeg går på grusvei/traktorvei/jorde. På terapiridninga rir jeg én gang i uka, barbak på en stødig og tålmodig dølahest. Når været tillater det er vi på tur i skogen, ellers er vi i ridehuset/på banen. Det er en type behandling jeg anbefaler på det sterkeste, og som tilbys rundt omkring i landet. Du kan i noen tilfeller få det dekket gjennom Helfo.

Den andre bolken består også av turer på beina, og i tillegg sykkel (innendørs). Jeg skal fortsette med to økter om dagen, men turene på beina utvides til 4 kilometer. På sykkel innendørs skal jeg sykle 10 kilometer. Jeg fortsetter med to økter om dagen, så det blir ikke 2 x 4 km på beina + sykkel, det blir enten sykkel eller gå-tur. Denne bolken varer fra 1. til 30. november.
I bolk 1 og 2 er kondisjon og daglig aktivitet eneste fokus.

I bolk 3, som starter 1. desember, skal jeg innføre litt styrketrening. Jeg fortsetter med kondisjon/aktivitet to ganger daglig, og innfører dessuten ski som et alternativ. Styrketreninga kommer i første omgang til å bestå av kroppsvektøvelser og styrkeøvelser på 2 x 12RM. Det betyr at jeg skal ha såpass lette vekter at jeg klarer 12 repetisjoner (men ikke mer). Det er bein- og ryggøvelser som står på planen. Dette kommer jeg til å trene tre dager i uka.

I den siste bolken, som egentlig er 2 i 1, er jeg over på tilnærmet normal trening. Her har jeg et forbehold om at opptreninga inntil dette punktet har gått etter planen. Den siste bolken starter 1. januar, og jeg skal begynne å jobbe igjen den 7. Riktig nok bare én gang i uka, men det blir første periode med trening og jobb samlet igjen. Fra 1. til 30. januar fortsetter jeg med kondisjonstreninga, legger inn én intervalløkt i uka, og fortsetter med styrketreninga. Eneste endring på styrketreninga er at jeg øker fra 2 serier til 3.  I andre del av siste bolk legger jeg inn én spinningtime i uka, litt tyngre styrketrening (3 x 8RM), og fortsetter ellers som del 1 av siste bolk.

I februar reiser jeg på en helsereise etter råd fra behandlerne mine. Jeg skal til Italia, men har ikke bestemt hvilket hotell ennå. Kriteriene er at hotellet har spa og treningssenter, sånn at jeg både kan få behandlinger og fortsette treninga. Dette er den store gulrota mi. Det er noe konkret jeg kan se fram til. Jeg vet at kroppen kommer til å være mye bedre innen den tid, og det er selvsagt også noe jeg ser fram til, men det er ikke like konkret. Når jeg er så dårlig som nå er det vanskelig å skjønne at jeg noen gang har vært bedre eller at jeg noen gang kommer til å bli bedre.

Gjennom hele denne perioden må jeg selvsagt vurdere om det er tilrådelig å gå videre til neste bolk på den datoen jeg har satt. Det er ikke sikkert, selv om jeg har tatt utgangspunkt i erfaringer fra tidligere opptreningsperioder og lagt til litt ekstra tid. Det kan være at jeg må skyve på det. Det kan hende jeg blir syk av influensa som i fjor, eller andre uforutsette ting kan skje som stikker kjepper i hjulene for meg. Datoene er derfor ikke spikret, men et utgangspunkt. Jeg skal uansett ikke gå fortere fram enn skissert her. Såpass vet jeg i hvert fall.

Jeg gleder meg til jeg er forbi den første, vonde bolken, og begynner å kjenne at kroppen virker igjen. Jeg gleder meg skikkelig til jeg kan gå på ski og være med på spinningtime, og ikke minst å begynne med styrketreninga igjen. Jeg savner markløft! Jeg savner også veldig å kjenne meg sterk, kjenne at jeg kan stole på kroppen. Det blir det aller beste, å komme dit at kroppen er min venn igjen.