Opptrening? Hah.

Det blir ikke slik jeg har tenkt, men jeg får trene på å slippe kontrollen. Planen min med opptrening er nok i teorien god, men i praksis har den allerede kjørt på grunn. Jeg vil som vanlig mye mer enn jeg har krefter til, og begynte i feil ende. Nå blir det rekonvalesens, ikke opptrening, den første perioden. Ingen tidsfrister, ingen planer, ikke noe press. Slippe ned skuldrene, finne fram til det lystbetonte i hverdagen. Det er vanskeligere enn planer og system og opptrening.

6 thoughts on “Opptrening? Hah.

  1. Så dumt! Og så god den nye planen din høres ut 😊

    Jeg legger også planer, men jeg tidsfester dem ikke. Blir det ikke i dag, så blir det i morgen eller en annen dag. På den måten er vel planene mer ting jeg har lyst til (noen ganger ting jeg må) når jeg kjenner at jeg kan klare det. Det meste kan jo faktisk utsettes har jeg funnet ut.

    God rekonvalesens 😊

    1. Æ ska være ærlig!! Æ hadde akkurat samme optimismen di 7 første åran etter diagnose…har ikke samme som dæ,men mye av samme problemstillingene og smertene i kroppen. Æ har Morbus Chron..som var nokså aggresiv i en periode på 14år,var innlagt til oprasjoner kvært eneste år. Så d å planlegge trening,å bli frisk nok til å gå ut i jobb eller omskolering..d va mæ i mange år 😉 Å,kæm ble alltid like skuffet,kæm va ikke brukbar til NOE?! Gikk i samme fella etter kvært sykhusopphold..for sykepleiere og leger va såå optimistiske å overbevisende om at NO blir alt så mye bedre. Samme året æ ble syk fødte æ en datter,å som ung nyskilt enslig mor,var d ingen som sku ha noe å utsette på oss 2!! I ettertid vet æ at d va akkurat den tanken og innstillinga som utløste sykdommen,for stress,uro og ustbilitet e noe MC hungrer etter å får sette rot og trives me. Ikke før æ altså 14år senere på nytt ble gravid,å hadde en aktiv MC-periode startet fornuft prosessen å vokse i mæ. Første graviditet la æ på mæ 23 kg!! Den neste 14 år senere gikk d totalt motsatt..æ klarte ikke holde normal vekt,å etter som tida gikk, gikk kg også!! Da æ hadde tatt av 18kg,å ikke viste tegn til å snu..å MC stadig var aktiv ble d bestemt at æ måtte legges inn til keisersnitt!! NEI!! Va d blitt dritt lei å bli skåret i,ligge til sengs på d gørrkjedelige sykhuset..så for mæ va d nedtur i full fart.. Vi sku vente så lenge som råd var pga vekta på den lille,men om æ paserte 50kg var d blankt stopp!! Æ gjorde ALT for å legge på mæ,men få nyttes..da æ va 51kg fikk æ dato og klokkeslett på når æ ville bli mamma for andre gang!! Dette va da slett ikke slik Æ hadde planlagt d,ikke noe stemte med mine bestemmelser!! Å,da mine gener e sterke..så bestemte den lille at ingen sku da komme å TA over komandoen hos oss,2 dager før planlagt keisersnitt,kom datter nr.2. I full fart..d hele tok 3timer fra start til æ satt me den lille i armene ❤ Ho kom 6uker før tia,å va mini,mini lita.. D va da underet skjedde!! Om en ufødt pike kan bestemme at ho ska komme når d passer ho,så måtte da æ klare å bestemme litt over min kropp og MC?? Måtte ha en oprasjon året etter…å da sa æ klart i fra til fastlege og sykhus..om d ikke sto om liv,så sku d ikke skjæres i min kropp igjen..overhode flere ganger,for NO e æ blitt frisk.. Man blir ikke frisk av MC,men kan ha rolige perioder..uten aktivitet..den sover!! Dette e no 7år siden 😉 å æ har ikke blitt så dårlig at æ har måttet innlegges…men,har å lagt om tempo i livet..nyter dagene uten store smerter,for æ må ha godtatt at som bivirkning av alle opr så har æ å fått andre plager!! Har fått fjernet tykktarm,blindtarm,d meste av tynntarm,tolvfingertarm + avstivet magesekk,brokk,sammenvoksninger,lite til null imunforsvar.. Etter sterke medisinske behandlinger har æ fått brist på binyrer,mistet hår,negler og tenner.. Dårlige ledd og musklatur.. Men..pga mitt ukuelige kontroll behov,så trener æ på gode dager,nyter familien min,har flyttet til ei lita bygd me lite stress,å kun en butikk..alt skjer til faste tider..så dette har min kropp max opptur av!! D viktigset!! Æ e slutta å planlegge lenger enn for max 6 timer av gangen,har lært mæ å si nei d passer ikke i dag,kan nok ikke komme,å d får vi se på når den dag kommer!! Tror,e sikker på at d e grunnen til min gode kværdag..for har ikke vært då aktiv på mange år!! Livet e hærlig,selv på dårlige dager..klarer æ finne NOE positivt 😉 Trur d kan være en god start på dine treningsplaner…lag dæ treningsoppgaver for gode,bedre og max topp dager..å så tar du d der fra,d som teller i livet e å nyte d!! Koffer trene om du ikke klare vare tilstede i din egen kropp og kværdag,etter trening?? Var nok mye fra mæ sånn på kort ti,å med en gang..men da har æ lagt grunnlag for at du ska kunne vite på vilket grunnlag æ for framtia kan uttale mæ om ting,å mene d æ kommer til å mene. Lykke til me å nyte din egen kværdag,d å kose dæ me dine kjære ❤ trening e så forskjellig d..kan f.eks holde å gå opp og ned en lang trapp på en god dag 🙂 ❤

      1. Takk for at du delte historien din! Jammen har du vært gjennom mye. Bra at du har funnet en måte å leve godt på! Det er en lang og vanskelig prosess, men jeg tror og håper jeg også er på vei til et bedre liv. Det er bare vanskelig å riste av seg gamle vaner og forventninger. 🙂

    2. Takk, det blir nok bedre på denne måten. Den opprinnelige planen min fulgte bare sporet til tidligere opplegg egentlig, og det har strengt tatt vist seg å ikke fungere. Men jeg vil, vil, vil…

      Utfordringen nå blir å kjenne etter hva jeg har lyst til, og legge vekk følelsen av å måtte gjøre seg fortjent til å gjøre noe lystbetont.

  2. Vi vil, vi vil…
    Jeg blir ofte en god del bedre i varmere strøk, og med økt funksjon begynner planene å rase for alt jeg skal klare når jeg kommer hjem. Sitter på flyet hjem og skriver treningsprogram, og går pang i bakken etter hjemkomst. Sånn er det bare..
    Nye forsøk kommer! 🙂

Kommentarer er stengt.