Sakteturer

Dere har sikkert hørt om powerwalking. Det er sånt spreke folk kan drive med. Jeg, derimot, har begynt med sakteturer. Det slo meg nemlig at selv om jeg gikk bare 5 minutter tur i normalt* tempo så ble jeg utslått av smerter etterpå. Dessuten er 5 minutter rundt i nabolaget er så inderlig kjedelig også. Jeg savnet veldig å gå lengre turer i skogen. Derfor fant jeg ut at jeg skulle prøve å gå veldig sakte, men lengre turer, for å se om kroppen syns det var mer ålreit enn korte turer i «normalt» tempo.

Lisa, gammelhunden som fyller 13 år i år, trenger også sakteturer, så vi tusler gammeldameturer sammen. Det viste seg at kroppen foretrekker sakteturer, og at jeg fungerer bra etterpå. Jeg tar med kamera på tur, og rusler i Lisa sitt tempo. Det innebærer snusepauser rett som det er, og en del stopp for å ta bilder.

Jeg er glad for å ha funnet noe som fungerer! Det betyr at det ikke blir turer sammen med junior og Yuki med det første, men det virker som de setter mer pris på joggeturer sammen uansett. Spreke ungdommer! Fra før av har jeg funnet ut at veldig lett styrketrening også fungerer bra sånn kroppen er nå, så jeg føler at jeg virkelig er i gang igjen med aktivitet. Ingen svetting og høy puls, men bevegelse og ut-av-huset-opplevelse.

Selv om jeg ikke blogger så mye for tida er jeg aktiv andre steder på nett. Hvis du har lyst til å følge med finner du meg på Twitter, Instagram og Google+

* Normalt tempo når jeg har lite smerter er ca 6 km/t. Nå har jeg mye smerter, så normalt tempo er nærmere 4-5 km/t. 

2 thoughts on “Sakteturer

  1. Sakteturer hørtes veldig fint ut. Jeg ville også hatt med meg kameraet. Kanskje kommer det flere bilder fra sakteturene dine her?

Kommentarer er stengt.