Fibromyalgi og stressmestring

Stress er en vedlikeholdende faktor ved fibromyalgi. Du kan bedre livskvaliteten din betraktelig ved å finne gode metoder for stressmestring, men hvordan gjør du det?

Metoder for å mestre stress

  1. Bearbeide negative følelser
    Enten det er sorg over tapt funksjonsevne, bitterhet over å ha blitt rammet av sykdom eller noe helt annet: jobb med disse følelsene. Få hjelp av en psykolog dersom du syns det er vanskelig på egen hånd.
  2. Justere krav og forventninger
    Hvis du er i jobb, men føler at du ikke mestrer jobben på grunn av sykdommen, vær åpen om det. Snakk med lederen din om å justere krav og forventninger på jobben. Dersom de høye kravene kommer fra deg selv kan det være nyttig å snakke med noen (se punkt 1).
  3. Gjøre noe fysisk
    Dette kan være så enkelt som å reise seg fra sofaen og gå til postkassa, eller gjøre litt husarbeid. Det hjelper å få brutt opp tankene ved å bevege kroppen.
  4. Samvær med kjæledyr
    Studier har vist at dette blant annet øker produksjonen av «lykkehormoner». Selv det å se en søt kattevideo på nett kan være nok. Kanskje kan du, som jeg, være fosterhjem for Dyrebeskyttelsen?
  5. Planlegg dagene dine
    Vær realistisk og planlegg dagene dine etter funksjonsevnen din. Se punkt 2.
  6. Gjør yogaøvelser
    Med rolige bevegelser og fokus på pusten din slipper noe av anspentheten i musklene. Du trenger ikke gjøre mye eller belastende øvelser for å få effekt.

Armani fosterkatt

Mine beste metoder for stressmestring

Jeg prøver i det store og det hele å holde stressnivået så lavt som mulig i hverdagen. Opp gjennom årene har jeg lagt mer og mer til rette for stressmestring. Metodene jeg bruker varierer selvsagt med hvor sterke smerter jeg har og hvor utmattet jeg er.

Sterke smerter

  • Søvn og smertestillende
  • Be om hjelp med det som må gjøres
  • Benytte hjemkjøringstjenester (kolonial.no er genialt for matvarer)
  • Kos med hund/katt
  • Lese bok (jeg har Kindle med stativ, sånn at jeg slipper å holde boka når hendene er vonde)

Moderate (normale for meg) smerter

  • Skogstur med hundene
  • Yoga
  • Lage mat
  • Gjøre litt husarbeid, og delegere oppgaver til sønnen min
  • Være sammen med familie og venner
  • Ta kontroll over stressorer, for eksempel oppgaver som har blitt liggende på grunn av sterke smerter

Uansett smerte- og stressnivå er det viktig for meg å være løsningsorientert. Hvis jeg setter meg ned og tenker at noe er håpløst fyker stressnivået i taket. Det er unødvendig, for alle situasjoner har en eller annen løsning.


En tidligere versjon av dette innlegget har vært publisert på treningforlivet.no (nedlagt side).

